آمادگی برای کنکور

آمادگی برای کنکور

بیشترین داوطلبین ما برای آمادگی کنکور از مهر ماه درس خواندن را شروع می‌کنند به مدت ۱۰ ماه یعنی تا تیر ماه سال بعد این داوطلبین در طی این دوران دچار فراز و نشیب‌های فراوانی می‌شوند که نیاز است حتماً به مشاورین خبره  ومرتبط که سابقه خوبی درامر مشاوره کنکور دارند مراجعه و آن ها را طرف مشورت خود قرار دهندنه افرادی که از بد حادثه اینجا به پناه آمده اند .

 

این فراز و نشیب‌ها ممکن است به سه دوره برای داوطلبین تقسیم شود:

 

 دوره اول:شور وشوق واشتیاق یادوره علاقه وانگیزه بالا

دراین دوره داوطلبین با علاقه زیاد و با انگیزه بالایی کار خود را شروع می‌کنند و بعضی‌ها به مؤسسه‌های آزاد مراجعه وثبت نام می‌کنند برای آزمونهای آزمایشی و یا درکلاسهای تقویتی کنکور شرکت می‌کنند و شاید تا حدودی هم تحت تأثیر جاذبه‌های کوتاه مدت مؤسسات قرار گیرند از جمله این جاذبه‌ها آزمون- برنامه ریزی – کارنامه آزمون و… می‌باشد.

این دوره حدوداً شاید دو تا سه ماه طول بکشد و شاید هم کمتر از یک ماه باشد این دوره هم بستگی به نحوة مطالعه و درس خواندن داوطلب دارد هر چقدر داوطلب برنامه ریزی منظمی داشته باشد و به آن عادت کرده باشد دوره طولانی تر خواهد بود.

یا بهتر بگوئیم این دوره را می‌توان دوره شور و شوق و اشتیاق داوطلبین نامید.

کار لایل می گوید:«هر اقدام بزرگ ابتدا محال به نظر می‌رسد. »

 

دوره دوم: فرار، دلسردی، ناامیدی و یا دوره‌ی خستگی زود رس

اگر دانش‌آموز در دوره اول برنامه ریزی منظمی نداشته باشد و مطالعه یکنواختی داشته باشد به تدریج از جاذبه‌های دوره اول کاسته می‌شود و او نیز نسبت به درس خواندن دلسرد و ناامید می‌شود. چرا که کار یکنواخت انسان را خسته و بی حوصله می‌کند یعنی، آن پتانسیل روزهای اول را از دست می‌دهد.

حتی بعضی‌ها از این شکایت دارند که چرا با این همه تلاشی که انجام می‌دهیم به نتیجه نمی‌رسیم و یا اینکه اصلاً مطالب را یاد نمی‌گیریم.

دانش‌آموزان در این دوره به درسهایی که خوانده‌اند توجه نمی‌کنند ودرفکر درسهایی که نخوانده‌اند هستند.

این مسئله باعث می‌شود که دانش‌آموز مأیوس شود خلاصه این دوره میانی دورة بسیار سختی برای دانش‌آموزان  کنکوری است.

خیلی از دانش‌آموزان را سراغ داریم که با یک شروع عالی دردوره میانی ناامید شده‌اند و از حرکت و رقابت با دوستان بازمانده و میدان را برای آنان باز گذاشته‌اند.

در این دوره با توجه به یکنواخت بودن کار، افکار منفی و مزاحم به سوی آنها هجوم می‌آورد وآرامش آنها را به هم می‌زند و شاید در بعضی از موارد منجر به ترک ادامه کار شود در این دوره است که اولیاء و مشاورین با هنرمندی خود بتوانند افکار منفی را شناسایی و با مشاوره مستمر ایشان را به مسیر منطقی خود هدایت کنند، به او انرژی دهند افکار منفی را از سر او دور کنند و او را به ادامه کار تشویق کنند.

عزیزان به این نکته توجه داشته باشند: تقریباً همه داوطلبین کنکور در طول سال با این مشکل مواجه هستند. در این مرحله نیاز به تلاش بیشتری هست.

 

دوره سوم: دوره جهش ناگهانی

این دوره تقریباً دو سه ماهی به کنکور باقی مانده وآن هم با شنیدن خبرها یی از کنکور از طریق رادیو، تلویزیون و دوستان شروع می‌شود که ناگهان داوطلب به خود می‌آید و روند مطالعه دوباره تند می‌شود.

در این دوره اگر داوطلب بتواند برافکار منفی و مزاحم خود غلبه کند، می‌تواند موفق شود چرا که وقت زیاد‌ی برای مطالعه و رسیدن به کنکورهنوز باقی مانده است، چنانچه دانش‌آموز در این دوره با برنامه ریزی درست و حساب شده‌ای کار خود را شروع کند می‌تواند از خیلی از رقبای خود سبقت بگیرد و به نتیجه مطلوب و مورد دلخواه خود برسد.

 

نتیجه:

دوره اول چون داوطلب با آمادگی کامل شروع می‌کند اگر مشاورین محترم بتوانند بایک برنامه ریزی درست وحساب شده او را تشویق و وادار به درس خواندن کنند کار تقریباً به دوره میانی نمی‌رسد یا اگر برسد، با شدت کمتری.

دوره میانی سخت ترین دوره و شاید بدترین دوره باشد دوره‌ای که شاید بسیاری از سرنوشت‌ها را عوض کند، دوره‌ای که به نام دوره فرار، بی حوصلگی و یا نا امیدی می‌شود از آن نام برد .شما در این دوره باید برافکار مزاحم خود غلبه کنید چرا که قسمت زیادی از مسیر را طی کر ده اید. تنبلی را کنار بگذارید چرا که شما می‌توانید، وقت کافی هم دارید حتی، توصیه می‌کنیم به آنهایی که تاکنون درس نخوانده‌اند مهم نیست که تاکنون درس نخوانده‌اند چرا که زمان هنوز باقیمانده چرا که ما در زمان دو مرحله‌ای بودن کنکور داوطلبانی سراغ داریم که فقط در زمان مرحله اول و دوم تصمیم به درس خواندن گرفتند وحتی توانستند نتیجه مرحله اول را جبران و در رشته خوبی قبول شوند. شما هم می‌توانید از هم اکنون کار خود را شروع کنید.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =