برای موفقیت در کنکور از قاتل زمان فاصله بگیرید

برای موفقیت در کنکور از قاتل زمان ( موبایل ) فاصله بگیرید

بسياري از داوطلبان کنکور معتادند؛ معتاد به يک شيء مستطيلي که هر صبح وقتي از خواب بيدار مي‌شوند، اول سراغ آن  مي‌روند تا ببينند که چه پيغام‌هاي جديدي دارند، و به همين راحتي از اولين لحظه بيداري گرفتارآن مي‌شوند و شب‌ها آخرين کاري که انجام مي‌دهند، دل کندن از آن است. به قدري به آن وابسته‌اند که تصور زندگي بدون وجود آن، به نظر آن ها غيرممکن مي‌رسد.

اين مشکل زماني بيشتر به چشم مي‌آيد که درگير کاري مهم و زمان بر مثل آمادگي براي آزمون سراسري باشيم. سال‌هاي پيش از اپيدمي بيماري کرونا، از داوطلبان مي‌خواستيم که گوشي‌هاي همراه خود (همان شيء مستطيلي) را به طور کامل کنار بگذارند و حتي آن را به يکي از والدين يا مسؤولان مدرسه بسپارند تا امکان دسترسي به گوشي خود را نداشته باشند؛ اما بعد از شيوع بيماري کرونا و مجازي شدن کلاس‌ها، بسياري از دانش‌آموزان براي حضور در کلاس‌هاي مجازي، به تلفن‌هاي همراه خود وابسته هستند و نمي‌توانند به طور کامل آن را کنار بگذارند؛ با اين وجود، لازم است که داوطلبان محدوديت‌هايي براي خود قايل شوند و استفاده از تلفن همراه را مساوي با حضور مدام در شبکه‌هاي مجازي ندانند.اما چگونه مي‌توان استفاده از تلفن همراه را محدود کرد و مدام در حال بررسي کردن شبکه‌هاي مجازي نبود؛ کاري که وقت و ذهن انسان را کاملاً درگير خود مي‌کند.

پيش از انجام هر کار، لازم است که براي يک يا دو روز، فقط به رابطه‌اي که با گوشي خود داريد، توجه کنيد، تا به وضوح درک کنيد که گوشي چه احساسي در شما ايجاد مي‌کند. قبل از استفاده از آن، چه احساسي داريد؟ بعد از استفاده چطور؟ چه کار مي‌کنيد؟ کجا هستيد؟ آيا بيشتر از اپليکيشن‌هاي خاصي استفاده مي‌کنيد؟ چند دقيقه يا چند ساعت، سرشما در گوشي است؟ و بالاخره از خود بپرسيد که: آيا واقعاً مي‌خواهيد هر بار اين طور از گوشي خود استفاده کنيد؟

وقتي ما به چيزي معتاد مي‌شويم، حتماً گرايش‌ها و تمايلات قوي، زيربناي اين اعتياد هستند؛ بنابراين، براي خراب کردن اين زير بنا، لازم است که آنها را خوب بشناسيد؛ يعني بايد خود و تمايلات خودرا بشناسيد. از خود بپرسيد: چرا الان مي‌خواهي به گوشي‌ات دسترسي داشته باشي؟ مي‌خواهي چه هيجاني را تجربه کني؟ مي‌خواهي از چه تجربه عاطفي و هيجاني اجتناب کني؟

سپس ببينيد که آيا مي‌توانيد به جاي آنکه گوشي خودرا برداريد و غرق آن شويد، با احساسات و هيجانات خود روبرو گرديد يا کار جايگزيني را انتخاب کنيد؟ مثلاً وقتي ناراحت و غمگين هستيد، به جاي اينکه خود را با گوشي سرگرم کنيد، به پياده روي برويد يا ورزش کنيد.

باور کنيد که بيست سال پيش، هيچ‌يک از اين آپ‌ها نبود و ما همچنان زندگي  مي‌کرديم !

در زير، راهکارهايي براي مبارزه با وابستگي به تلفن همراه و رهايي از اين اعتياد زيان بار ارايه مي‌شود: 

* تا زماني که اپليکيشن‌ها را از گوشي خود حذف نکنيد، ناخودآگاه تمايل داريدکه سراغ آن برويد. مي‌توانيد پيام‌رساني ساده مثل واتس آپ را در گوشي خود نگه داريد و بقيه را حذف کنيد. به اين صورت، مي‌توانيد ارتباط خود را با فضاهاي مجازي درسي نيز حفظ کنيد.

* اگر حذف کردن آپ‌ها براي شما سخت است، مي‌توانيد صفحه نمايش خود را سياه و سفيد کنيد تا کليپ‌ها و عکس‌هاي رنگارنگ، شما را جذب نکند و مدت زيادي در آپ‌ها نمانيد و زود خسته بشويد و گوشي را کنار بگذاريد.

* مي‌توانيد آپ‌هايي که مي‌دانيد بيشتر وقت و تمرکز شما را مي‌گيرد، به جاهاي پرت تبعيد کنيد ! براي مثال، مي‌توانيد آنها را در يک فولدر بگذاريد و به صفحۀ دوم يا سوم گوشي‌ خود بفرستيد؛ حتي مي‌توانيد براي آن فولدر، يک اسم هشدار دهنده بگذاريد که شما را به خود بياورد؛ براي مثال، مي‌توانيد نام آن را «دشمن موفقيت» يا «مانع رسيدن به آرزوها» بگذاريد !

* با شنيدن کوچک‌ترين صدا از تلفن همراه خود، ممکن است به سمت آن برويد و مدت زيادي را در همان حالت باقي بمانيد؛ اما اگر گوشي‌ خودرا در حالت کاملاً بي‌صدا قرار دهيد، ديگر از هشدارها و پيام‌ها با خبر نمي‌شويد و مدت زيادي را با گوشي‌ نمي‌گذرانيد؛ حتي گوشي خود را در حالت ويبره هم نگذاريد؛ چون باز هم صداي آن را مي‌شنويد.

* تلفن خود را، جز در مواقع لازم که کلاس داريد، دم دست خود نگذاريد. اگر براي برداشتن گوشي خود مجبور باشيد که از جاي خود  بلند شويد، کمتر اسير وسوسۀ بررسي کردن دايم آن مي‌شويد.

* مي‌توانيد براي کاهش وابستگي به موبايل، از اپليکيشن‌هاي مخصوص، مثل: (OffTime – Space- Moment- Apdetox)  استفاده کنيد. اين اپليکيشن‌ها، هنگامي‌که بيش از حد از گوشي خود استفاده مي‌کنيد، به شما اخطار مي‌دهند و شما متوجه مي‌شويد که چند بار به سراغ موبايل خود رفته‌ايد.

* از گروه‌ها و کانال‌هايي که استفاده از آنها ضرورت زيادي ندارند و به موفقيت شما در آزمون سراسري نيز کمکي نمي‌کنند، خارج شويد و تنها کانال‌هاي درسي و مشاوره‌اي خود را حفظ کنيد. توجه داشته باشيد که گروه‌هاي دوستان همکلاسي، يکي از بدترين دزدهاي وقت شما هستند؛ زيرا زمان زيادي را، بدون اينکه حواس شما باشد، در آن گروه‌ها صرف مي‌کنيد، و چون ساير همکلاسي‌ها هم با شما همراهي مي‌کنند، احساس عذاب وجدان نخواهيد کرد و تصوّر مي‌کنيد که از درس و کلاس عقب نيفتاده‌ايد !

* اگر گوشي خود را بغل تخت خود شارژ کنيد، احتمال اينکه قبل از خواب تا آخرين لحظه سراغش برويد و ديرتر بخوابيد، زياد است. صبح نيز همين که بيدار مي‌شويد، گوشي‌ خود را بررسي مي‌کنيد. يکي از راحت‌ترين ترفندها اين است که گوشي خود را در مکاني خارج از محل خواب شارژ کنيد. عده‌اي بهانه مي‌آورند که صبح‌ها با صداي هشدار گوشي تلفن همراه خود از خواب بيدار مي‌شوند. مي‌توانيد با خريدن يک ساعت کوکي کوچک، با اين اعتياد مبارزه کنيد.

* براي خودزمان و مکاني را تعيين کنيد که در آن موقعيت، استفاده از گوشي براي شما ممنوع باشد؛ براي مثال، زماني که مطالعه مي‌کنيد يا غذا مي‌خوريد، گوشي خود را کنار بگذاريد و حتي اينترنت خود را هم خاموش کنيد.

* روي قفل گوشي خود از عکس‌هايي بهره ببريد تا به شما هشدار بدهند که بيهوده از گوشي خوداستفاده نکنيد و آن را کنار بگذاريد.

* مقدار زماني را که در ۲۴ ساعت براي بررسي گوشي‌ خود صرف مي‌کنيد، محاسبه کنيد و به اين موضوع فکر کنيد که به جاي اين حجم از گذران وقت در فضاي مجازي، چقدر مي‌توانسته‌ايد درس بخوانيد يا تست بزنيد.

* اگر قصد اين را داريد که يک عادت بد را ترک کنيد يا يک عادت خوب را در خود تثبيت کنيد، يکي از بهترين کارهايي که مي‌توانيد انجام دهيد، استفاده از سيستم پاداش دهي به خوداست؛ به عنوان مثال، اگر در کم کردن زمان گذران وقت با گوشي خود ، موفق بوده‌ايد، به خود هديه بدهيد و از خود تقدير کنيد. اين تقدير مي‌تواند يک چيز کوچک، مثل: خوردن يک ساندويچ ساده يا تماشاي يک فيلم هيجان انگيز باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 10 =