تکنیکها و روشهای تمرکز حواس و راههای تقویت آن

تکنیک تمرکز حواس و راه های تقویت آن

مقدمه: مطالعه درباره ی تمرکز حواس و راه های تقویت آن باعث موفقیت های یک فرد در عرصه های مختلف زندگی می شود. در حقیقت حواس پرتی عبارت است از تمایل ذاتی ذهن به درگیری و فعالیت. بنابراین اگر قصد انجام کاری را دارید باید روی آن موضوع تمرکز حواس کامل و خوبی داشته باشید تا تمام افکارما آن را احاطه کند.

روش های افزایش تمرکز حواس و راه های تقویت آن :

۱-یکی از راههای افزایش تمرکز حواس بالا بردن سرعت مطالعه است. البته باید کلمات را با سرعت بالا بتوانید مشاهده کنید.

۲- برای تمرکز حواس سعی کنید کار ها را یکی پس از دیگری انجام دهید.به هیچ وجه چند کار را توامان انجام ندهید.

۳-از دیگر روش های افزایش تمرکز حواس و راه های تقویت آن ایجاد برنامه های زمانی مناسب برای انجام کار ها می باشد.پس اگر چند کار را به صورت همزمان انجام دهید به هیچ عنوان تمرکز ذهن کافی برای هر کدام را نخواهید داشت و در انتها مشاهده می کنیدکه هیچکدام از کار ها را به طور کامل انجام نداده اید. هنگامی که چند کار برای انجام دادن دارید باید آن ها را اولویت بندی کنید،مهم ترین آنها را انتخاب کرده و ابتدا آن را انجام دهید.

۴-برای تمرکز حواس هر چقدر سعی کنید از حواس پنج گانه بیشتری استفاده کنید بهتر می فهمید و باعث افزایش تمرکز روی آن موضوع خواهد شد.

۵- برای تمرکز حواس بیشتر سعی کنید عوامل مخل ومزاحم را حذف کنید و از ورود آنها به حریم خصوصیتی خودجلوگیری کنید. مثلا روی درب اتاق مطالعه خود بنویسید:«لطفا مزاحم نشوید»

۶-برای افزایش تمرکز حواس اگر افکار مزاحم وارد ذهن شما شد نباید این جمله را بگویید که من اصلا به این موضوع فکر نخواهم کرد. زیرا این جمله باعث بیشتر فکر کردن مغز انسان به آن می شود تنها راه برای مقابله با این پدیده برداشتن فکر از این موضوع مزاحم و تمرکز روی یک موضوع دیگر می باشد.

تکنیک ها ی افزایش تمرکز حواس :

۱-انگشتان یک دست را کامل جمع کرده به عبارت دیگر مشت کرده سپس انگشت ها را به ترتیب باز کرده وبرای باز شدن آن ها هر کدام حدودا ۲۰ الی ۳۰ ثانیه طول بکشد و سپس به همان صورت انگشتان را می بندیم.

۲- هر موقع از جلوی یک ویترین مغازه ای عبور می کنید سعی کنید به خاطر بسپارید که لوازم های آن در کجای ویترین قرار گرفته و وقتی از کنار آن عبور کردید تجسم کنید هر کدام از وسایل ها کجای آن قرار گرفته بود.

۳- وقتی در خیابان در حال عبور از کنار شخصی هستید به چشمان او نگاه کنید و پس از عبور به خاطر بیاورید که شخص مورد نظر چه لباسی پوشیده بود و مشخصات چهره او چگونه بود.

۴-  وقتی احساس کردید تمرکز شما در کلاس درس یا انجام فعالیت خاصی از بین رفته است فقط یک جمله را به حالت نهیب و تکراری دائما به خود گوشزد کنید که« الان اینجا باش».

۵-برای مقابله با افکار مزاحم به محض این که این افکار به ذهن شما خطور کرد آنها را روی کاغذ بنویسید که )ابتدا آن فکر مزاحم را نوشته و در ادامه آن بنویسید که من در اولین فرصت به شما فکر خواهم کرد).

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *