روشهای صحیح مطالعه و یادگیری

آیا تا‌کنون به این موضوع فکر کرده‌اید که هنگام مطالعه از چه روشی استفاده می‌کنید؟ یک روش مطالعه صحیح و اصولی می‌تواند بسیاری از مشکلات تحصیلی شما را از بین ببرد. تحقیقات گویای آن است افرادی که در زمینه تحصیل موفق بوده‌اند،از روش صحیحی برای مطالعه استفاده کرده اند. امروزه یادگیری مساله‌ای است که در سراسر طول زندگی انسان به‌ویژه در دوران دانش‌آموزی برای ورود به دانشگاه ها وموسسات آموزش عالی کشور ونیز دوران دانشجویی نقش تعیین کننده  دارد. چرا که دانش‌آموان و دانشجویان همیشه در معرض امتحان و آزمون قرار دارند و موفقیت در آن یکی از آرزوهای بزرگ آنها است. با سایت رتبه اولی همراه باشید تا روشهای صحیح مطالعه و یادگیری را بدانید.

 

شاید به افرادی برخورده باشید که همه کتاب‌ها و منابع درسی را می‌خوانند، اما موقع امتحان آنها را فراموش می‌کنند و وقتی موفقیتی کسب نمی کنند می گویند من استعداد درس خواندن را ندارم، چون همه مطالب را خوانده ام اما همیشه نمرات پایینی دریافت کرده ام. درپاسخ به این افراد باید گفت اینگونه مشکلات به نداشتن یک روش صحیح برای مطالعه بازمی‌گردد.

عده‌ای از افراد فقط به حفظ کردن مطالب بسنده می‌کنند، به‌طوری که یادگیری معنا و مفاهیم را موردغفلت قرار می دهند. این امر موجب فراموش شدن مطالب بعد از مدتی می‌شود، در واقع آنچه از نظر روان شناسی اهمیت دارد یادگیری معنا و مفهوم است، چیزی که نمی‌توانیم و نباید از آن دور باشیم. برای آنکه مطلبی کاملا آموخته شده و با اندوخته‌های قبلی ارتباط پیداکند، باید حتما معنا ومفهوم داشته باشد، در این صورت احتمال یادگیری افزایش یافته و فراموشی به مراتب کمتر خواهد شد. بنابراین قبل از اینکه خود را به برچسب هائی از قبیل نداشتن استعداد درس خواندن، کمبود هوش، کمبود علاقه، عدم توانایی و سایر موارد محکوم کنیم ، بهتر است به نواقص خود در مطالعه کردن پی برده و به اصلاح آنها بپردازیم. در این صورت به لذت درس خواندن خواهیم رسید. اولین قدم در این راستا آن است با اندکی تفکر عادت‌های نامطلوب خود را در مطالعه یافته و سپس عادت‌های مطلوب را جایگزین آن کنیم.

 

در اینجا به شش روش مطالعه اشاره می شود:

۱-خواندن بدون نوشتن :این روش ،روش نادرست مطالعه است.چون مطالعه فرآیندی فعال و پویا است و برای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد.اولا باید با چشمان خود مطالب را خواند،ثانیا باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت برداری کرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه‌جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز، بویژه قبل از امتحان، بتوان از روی نوشته‌ها به مرورمطالب پرداخت و خیلی سریع مطالب مهم را مجددا به‌خاطر سپرد.

 

۲-خط کشیدن زیر نکات مهم ومطالب کلیدی: این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر است ولی روش کاملی برای مطالعه محسوب نمی شودچرا که در این روش بعضی از افراد به‌جای آنکه تمرکز و توجه روی یادگیری و درک مطالب داشته باشند ذهن آنها به خط کشیدن زیر نکات مهم معطوف می‌گردد. بطور اجمال  می توان گفت روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم این است که ابتدا مطالب باید خوانده شودو مفهوم آن کاملا درک گردد و سپس زیر نکات مهم خط کشیده شود نه آنکه در کتاب به‌دنبال نکات مهم بگردیم تا زیر آن را خط بکشیم.

 

۳- حاشیه‌نویسی: این روش نسبت به دو روش قبلی بهتر است ولی باز هم روشی مطلوب برای درک عمیق مطالب و خواندن کتاب های درسی نیست ولی می‌تواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیت چندانی برخوردار نیستند مورد استفاده قرار گیرد.

 

۴- خلاصه‌نویسی: در این روش شما مطالب را خوانده و آنچه را که درک کرده‌اید به‌صورت خلاصه دردفتری یادداشت می‌کنید که این روش برای مطالعه مناسب می باشد و از روش‌های قبلی بهتر است چرا که در این روش ابتدا مطالب را درک کرده سپس آنها را یادداشت می‌کنید اما باز هم بهترین روش برای خواندن تلقی نمی گردد.

 

۵-نوشتن اصطلاحات کلیدی:این روش به عنوان یکی از  روش های بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم درسی است. در این روش شما بعد از درک مطالب، به صورت کلیدی نکات مهم را یادداشت می‌کنید و در واقع اصطلاحات کلیدی کوتاه‌ترین، راحت‌ترین، بهترین و پر‌معنی‌ترین کلمه‌ای است که با مشاهده آن، مفهوم جمله تداعی شده و به‌خاطر آورده می‌شود.

 

۶ – خلاقیت و طرح شبکه‌ای مغز:این روش بهترین شیوه یادگیری بویژه برای فراگیری مطالب درسی است. در این روش شما مطالب را می‌خوانید بعد از درک واقعی آنها نکات مهم را با زبان خود و به صورت کلیدی یادداشت می‌کنید و سپس کلمات کلیدی را به روی طرح شبکه‌ای مغز می‌نویسید .یعنی نوشته‌های خود را به بهترین شکل سازماندهی کرده و نکات اصلی و فرعی را مشخص می‌کنید.این کار به شما کمک می کندتا در دفعات بعد به جای خواندن دوباره کتاب، فقط به طرح شبکه‌ای مراجعه کرده و با دیدن کلمات کلیدی نوشته شده به روی طرح شبکه‌ای مغز، آنها را خیلی سریع مرور کنید. تجربه نشان داده است این روش باعث افزایش موفقیت تحصیلی شما می‌شود .همچنین درس خواندن را  به نحو چشمگیری آسان نموده و منجر به افزایش  بازدهی یادگیری می‌گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =