روش مطالعه و برنامه ریزی عید نوروز کنکور ۹۸

روش مطالعه و برنامه ریزی عید نوروز کنکور ۹۸

 

در این مقاله قصد داریم در مورد عید نوروز و چگونگی مطالعه  وبرنامه ریزی برای کنکور ۹۸ صحبت کنیم .دوران عيد که به دوران طلائی کنکور معروف است به طور معمول از ۲۵ اسفند شروع و تا ۱۶ فروردين ادامه خواهد داشت ، در صورتي که درست از آن استفاده شود ، شامل حداقل ۱۹ روز مطالعاتي خواهد بود. دانش آموزان در اين ۱۹ روز مطالعاتي که ۲ روز آن مربوط به استراحت واستفاده از عید نوروز است ،مي توانند ۱۷روز  مطالعه کنند که با احتساب روزانه ۱۰ساعت کار مفید حدود ۱۷۰ ساعت فعالیت می کنند.

دانش‌آموزانی که تا به حال، به هر دلیل از برنامه‌های خود عقب افتاده‌اند، تنها دورانی که می‌توانند آن را جبران کنند، «دوران تعطیلات نوروز» است. کسانی هم که تا به حال طبق برنامه و با فعالیت منظم، مسیر را ادامه داده‌اند، در این دوران، فرصت مناسبی دارند که فاصله‌ خود را از دیگران بیش‌تر کنند؛ به همین دلیل، این دوران مهم را «دوران طلایی» می‌گویند. دوران طلایی دورانی است که یک بار برای‌شماپیش می‌آیدو تکرار شدنی نیست.

ممکن است شما معتقد باشيد که با مطالعاتي که در طول سال تحصيلي داشته ايد ، بهتر است استراحت کنيد ، اما بدانيد که بسياري از رقباي شما در اين دوران مطالعه خواهند کرد و به طور قطع اگر شما اين کار را نکنيد از آنها فاصله خواهيد گرفت.

تجربه نشان داده است ، ايام عيد دانش آموزان و داوطلبان کنکور که تصميم مي گيرند مطالعه کنند ، به کمتر از ۵۰ درصد پيش بيني خود دست پيدا مي کنند ؛ البته اين موضوع بستگي به محيط منزل دارد ، اما به شما اکيدا توصيه مي کنم که اين فرصت خوب مطالعاتي را از دست ندهيد و محکم و با اراده از بيشترين توان خود استفاده کنيد.

 

بهترين مکان مطالعه در دوران عيد نوروز ۹۸:

اگر شرایط منزل مساعد مطالعه است نیازی به پیگیری مکان جدید وجود نداردو لزومی به حضور در کتابخانه ها یا اردوهای جمع بندی نیست.اما بعضا فضاي خانه ها در دوران عيد معمولا به دليل ديد و بازديد ، شلوغ و نامناسب براي مطالعه است. توصيه مي کنيم در دوران عيد ، مکان ساکتي ( مانند منزل يکي از اقوام درجه ۱ که در آن رفت و آمد کمتري صورت مي گيرد ویا کتابخانه، سالن مطالعه یا مسجد محل) را انتخاب کنيد.

اگر امکان چنين کاري براي شما وجود ندارد ، بکوشيد خود را عادت دهيد تا براساس ساعت مطالعاتي که از پيش تعيين مي کنيد ، عمل نماييد.

به اين ترتيب که در اتاق خود بمانيد و توجهي به رفت و آمدها نداشته باشيد. البته مي توانيد براي رعايت احترام ۵ دقيقه کنار ميهمانان بنشينيد و سپس بگوييد: «عذر مي خواهم که نمي توانم در کنار شما باشم. چون بايد خود را براي کنکور آماده کنم.» و سپس به اتاق خود برويد.

 

چگونه برای عید نوروز ۹۸ برنامه ریزی کنیم؟

همان طور که گفته شد ، دوران عيد ۹۸ بهترين فرصت مطالعاتي و بهترين زمان براي جبران نقاط ضعف است.

 

پيش از عيد (اواخر اسفند) فهرستي از نقاط ضعف خود (از دروس پيش دانشگاهي و پايه یا دروس سال های دهم،یازدهم ودوازدهم) تهيه کنيد سپس فرصت هاي موجود را ارزيابي کنيد. يعني دقيقا چند ساعت مطالعاتي مي توانيد درس بخوانيد.

سپس اگر بيش از فرصتهاي موجود در دوران عيد نياز به مطالعه داشتيد ابتدا اولويت را به دروس اختصاصي بدهيد. (البته اين حکم کلي نيست و با توجه به خصوصيات داوطلبان ، متفاوت است) .بهترين محتواي مطالعه در دوران عيد مطالعه دروس اختصاصي است (در صورتي که در دروس عمومي ضعف خاصي نداريدونسبت به آن ها اشراف دارید) چراکه يادگيري اين دروس نياز به فرصت کافي و آرامش دارد و عيد بهترين فرصت براي اين کار است.

۱-یک برنامه هفتگی برای افزایش مهارت در درک مطلب های عربی ،ریدینگ و کلوز تست زبان مباحث پنجگانه ادبیات فارسی داشته باشید. شبی یک متن و یک کلوز بزنید و تکنیک های حل تستهای متن و کلوز را فرابگیرید.

۲-ساعات تست زنی را افزایش داده و تست هایی که در آزمون های آزمایشی غلط زده بودید ویا در کتاب های تست به عنوان  غلط زده ویاسفید گذاشته بودید در دوران نوروز دوباره کار کنید.

۳-کاملا واضح است که بهترین کار در این مقطع از زمان مرور دروسی است که قبلا خوانده شده وچند ماهی است که دست نخورده باقی مانده است. بنابراین باید به مرور این مطالب بپردازیم تا آنها را کاملا در ذهن خویش تثبیت کنیم و خیالمان تا زمان جمع بندی نهایی از این دروس راحت باشد.

۴-دروسی که از مهرتا دی ماه آنها را مطالعه کرده اید به عنوان اصلی ترین مباحثی هستند که در دوران عید مرور می شوند.

در مورد دروس پایه، بدانید دوران نوروز آخرین فرصت رفع اشکال های بزرگ و جبران ضعف هاست و از دست دادن این فرصت یعنی از دست دادن فرصت رتبه برتر شدن!

۵-در مورد شیمی و زیست پایه تمرکز خود را روی متن کتاب بگذارید و کتاب را موشکافانه تحلیل کنید و سپس با تست های طبقه بندی شده مطالب را بازیابی کنید.

۶-مغز خود را با فرمول های کم کاربرد پر نکنید. یکی از چالش های اکثر بچه ها هندسه۱ است. روش تسلط بر هندسه تمرین پیوسته است. با روزی ۵ تست هندسه زدن در عید و یک تایم ۳ ساعته جداگانه این مشکل حل می شود.

۷-مهم ترین نکات مطالعه کنکور برای عید نوروز ۹۸ بررسی نقاط ضعف و قوت، بررسی کارنامه آزمون های آزمایشی ،برنامه ریزی مناسب از ۲۵ اسفند تا ۱۷ فروردین، تمرین سوالات علامت دار خود،بررسی مجدد آزمون های آزمایشی که در آن شرکت کرده اید. سعی کنید سرعت تست زنی خود را دراین دوران کمی زیادتر کنید.

۸-روز عید را کامل استراحت کنید! در دوران عید تا حد امکان به مسافرت نروید و اگر می روید هم سعی کنید از یک یا دو روز بیشتر نشود.

۹-شما قرار نیست که در این دوره تمام دروس را کامل کنید و مدام استرس تمام کردن دروس را داشته بلکه بعد از آن نیز۴۵ روزی وقت دارید پس با آرامش و تمرکز خود را آماده کنید

۱۰-در پاسخ به این سوال که در این ایام کجا درس بخوانیم باید گفت کاملا شخصی است. اگر شرایط منزل مساعد مطالعه است و نیازی به پیگیری و رفع اشکال مداوم وجود ندارد، لزومی به حضور در کتابخانه ها یا اردوهای جمع بندی نیست، در غیر این صورت توصیه اکید به آن را دارم.

مطلب آخر:

طبیعتا درس خواندن برای کنکور در نوروز ۹۸ و دورانی که دیگران در آن به مسافرت و استراحت می پردازند،برای هیچ دانش آموزی خوشایند نیست! اما دانش آموز کنکوری در نظر دارد برای رسیدن به هدفی که قراراست سرنوشت و آینده خود را بسازدمی جنگد! در این رقابت سنگین مثل کنکور، تلاش و زحمت حرف اول و آخر را می زند؛ پس سختی درس خوندن در نوروز را برای رسیدن به هدف خود به جان بخرید! بعد کنکور هر چقدر خواستید می توانید با فراغت بال به استراحت و تفریح بپردازید!

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − هشت =