نکات کلیدی و مهم برای موفقیت در کنکور

  نکات کلیدی و مهم برای موفقیت در کنکور

کنکورسراسری به عنوان یک آزمون مهم علمی است که با برنامه ریزی دقیق و رعایت نکات کلیدی می‌توان نتیجه خوبی در آن به دست آورد.

کنکور یکی از آزمون‌های مهم زندگی هر فرد و جزو خاطرات فراموش نشدنی زندگی او محسوب می‌شود؛ خاطراتی که می‌تواند شیرین و یا حتی تلخ باشد، برخی ممکن است از آن با خاطرات خوش و شیرین یاد کنند و برخی بنا به سختی‌ها و مشکلاتی که داشته‌اند، نمی‌خواهند به آن دوران برگشته و حتی درباره موضوع صحبت کنند.کنکور را می‌توان در واقع ثمره و نتیجه دوازده  سال تحصیل در کلاس درس دانست که زندگی و آینده فرد را رقم می‌زند و هیچ راه گریزی از آن نیست؛ نکته مهم و قابل توجه چگونگی استفاده از این فرصت و تبدیل آن به نقطه عطف رسیدن به موفقیت است.

روش درست مطالعه برای کنکور، برنامه‌ریزی مناسب، خواب کافی، تغذیه مناسب و مغذی، همراهی خانواده، ورزش، داشتن هدف، دوری از استرس و اضطراب، توکل و ایمان به خدا، همت بالا، استفاده از کتاب درسی و منابع کمک آموزشی مناسب و معتبر و مشاوره با اساتید و مشاورین مجرب از نکاتی است که باید در طول دوران مطالعه برای کنکور مدنظر داشت و رعایت نمود.

برای اینکه بدانید کنکور غولی نیست که شما در ذهن ساخته‌اید و می‌توان با آرامش کامل و برنامه‌ریزی مناسب شبیه یک آزمون معمولی با آن رفتار کرد؛ قصد داریم  شما را با نکات مهم و مطالب کلیدی در زمینه کنکور آشنا کنیم تا ضمن رسیدن به آرامش و دوری از استرس، روش های رسیدن به موفقیت را کسب کرده و نتیجه مطلوب و قابل قبولی را در کنکور به دست آورید.

برنامه‌ریزی منسجم، مطالعه هم‌سو، روخوانی عمیق و محاسبه قوی از مهم‌ترین نکات در رسیدن به موفقیت در کنکور  است. باید توجه داشت که زمینه‌های شکل‌گیری موفقیت برای هر فرد از یک سالگی بروز کرده و شخصیت فرد بین یک تا ۵ سالگی شکل می‌گیرد؛ خانواده با ایجاد شرایط مناسب، توانایی‌های فرزند خود را کشف کرده و با کشف استعدادها او را به سمت شکل‌گیری شخصیت سوق می‌دهند.

رسیدن به نتیجه مطلوب و موفق در کنکور در سه مقوله خانواده، فعالیت‌های آموزشی و فعالیت‌ها و عادت‌های رفتاری فرد خلاصه می‌شود.

مهم‌ترین رکن موفقیت در کنکور،خانواده است:

اولین قدم کشف استعدادهای دانش آموز توسط خانواده و مربی است؛ یعنی اجازه دهیم تا فرزند در معرض فعالیت‌های مختلف قرار بگیرد تا بتوانیم شخصیت او را شناخته، به توانمندی‌هایش پی برده و روی آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

خانواده پس از شناخت توانمندی فرزند باید زمینه ساز اجرای برنامه‌های آموزشی شود و امکانات را در جهت بروز استعداد و شکل‌گیری آن‌ها برای او فراهم کند؛ زیرا فرزند در دوران کودکی توانایی برنامه‌ریزی را نداشته و استعدادهای بالقوه و بالذات خود را با توجه به امکاناتی که خانواده در اختیار او قرار داده، رشد می‌دهد.

نحوه حمایت خانواده ازدانش آموز کنکوری:

نکته مهم و با اهمیت حمایت خانواده از دانش آموز است؛ متاسفانه امروزه خانواده‌ها حمایت را با تحمیل اشتباه گرفته و بدون توجه به توانمندی‌های فرزند او را به سمت خواسته‌ها و نیازهای خودشان هدایت می‌کنند، یعنی خانواده شکست‌ها و آرزوهای خود را در فرزند جستجو می‌کنند و تلاش آنها بر این است که فرزند کمبودهای آنان را جبران کند.

نکته دوم این است که توانایی افراد با هم متفاوت است و هیچ دو فردی(حتی دوقلوهای همسان)شبیه هم نیستند؛ پس باید از هر دانش‌آموز به اندازه توانمندی‌هایش انتظار داشته باشیم، زیرا انتظار فراتر از توانایی فرد باعث سوختن آن فرد می‌شود و دانش آموز نمی‌تواند ادامه مسیر دهد.

خانواده به هیچ عنوان نباید فرزند خود را با دیگران مقایسه کند، زیرا این امر باعث از بین رفتن توانایی‌های فرزند و از دست رفتن روحیه و اعتماد به نفس او می‌شود.

فرصت تجربه کردن باید توسط خانواده به فرزند داده شود و هرگز نباید او را به بهانه در امان ماندن از خطا و اشتباه از محیط اجتماعی جدا کرد؛ زیرا در این حالت فرزند تک بعدی رشد کرده و در آینده قدرت تصمیم‌گیری در مشکلات را ندارد، این فرد پس از کسب اولین نمره ضعیف در آزمون‌های آزمایشی کنکور با افت شدید روحی مواجه شده و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد.

خانواده‌ها گمان می‌کنند باید به عنوان یک عابر بانک در کنار فرزند خود باشند و برای حمایت از فرزند تنها به تامین هزینه‌های مالی او اکتفا می‌کنند؛ در حالی که در کنار فرزند بودن و همراهی او اهمیتی بیشتر دارد، به طور مثال باید برای تهیه کتاب دانش آموز را همراهی کرد.

ایجاد اعتماد به نفس دردانش آموز کنکوری‌:

یکی دیگر از وظایف خانواده این است که به دانش آموز انتقال تجربه کرده اما مسئولیت کارها را به او بسپارند؛ در این حالت فرزند در هر سنی می‌داند که مسئولیت انجام کارهایش با خود اوست و این به معنی کنار کشیدن والدین نیست.

خانواده باید به عنوان یک مشاور در کنار فرزند باشد و در تک تک مراحل به او کمک کند و این دید را به دانش آموز القا کند که ما از تو حمایت می‌کنیم و کنارتو هستیم اما در نهایت تصمیم گیرنده نهایی خود تو هستی؛ در این حالت فرزند احساس مسئولیت کرده و می‌تواند روی کارهایش برنامه‌ریزی داشته باشد.

مهم‌ترین نقطه شروع برای موفقیت در کنکور:

قدم دوم برای رسیدن به موفقیت در کنکور توجه به عادت‌های رفتاری فرد است؛ زندگی یک عادت است و بدن را باید با رفتارهای مناسب وفق داد. دانش آموزی در کنکور موفق خواهد بود که برنامه‌ریزی مشخص و منظمی برای زندگی دارد؛ به عبارتی نظم در انجام کارهای روزانه مهم‌ترین نقطه شروع کار هر فرد است و حتی اگر خانواده تمام وظایف خود را انجام دهد ولی نتواند نظم را به زندگی فرزند بدهد به هیچ عنوان فرزند موفقی نخواهد داشت.

معیارهای انتخاب منابع درسی کنکور:

در زمینه فعالیت‌های آموزشی اولین قدم تعیین هدف با توجه به استعدادهای دانش آموز، قدم دوم آماده سازی مسیر پیشرفت دانش آموز در جهت تعیین هدف و آخرین قدم انتخاب منابع مرتبط و معتبر است .برنامه آموزشی باید منطبق بر هدف و رشته تحصیلی دانش آموز باشد و از نظر کمی و کیفی مستقیما به میزان توانایی دانش آموز بستگی دارد. در آشفته بازاری که در بازار کتاب وجود دارد بهترین کار انتخاب منابع معتبر و حداقلی است، زیرا کثرت منابع باعث پراکندگی در مطالعه شده و جلوی پیشرفت تحصیلی را می‌گیرد.

 

جلوگیری از پراکنده خوانی برای کنکور:

در مطالعات باید از پراکنده‌خوانی پرهیز کرده و پیوستگی در درس خواندن وجود داشته باشد؛ یعنی پیوستگی در مطالعات به گونه‌ای باشد که اطلاعات مرتبط با هم و با یک برنامه‌ریزی دقیق و پیوسته هم‌پوشانی کامل داشته باشد.

در دوران مطالعه برای کنکور باید از فعالیت‌های غیرضروری و حاشیه‌ای دوری کرد زیرا مانع از پیشرفت دانش آموز در مطالعه و کنکور می‌شود.

شرکت در یک آزمون معتبر بسیار مهم است و آزمونی را باید انتخاب کرد که میزان انحراف دانش آموز از رشد تحصیلی را نشان دهد، زیرا مهم‌ترین نکته در آزمون‌ها نشان دادن وضعیت فعلی دانش آموز است .متاسفانه فرزندان تک بعدی رشد می‌کنند یعنی در کلاس درس با گویش یک فرد آشنا شده و مطالب را با او فرا می‌گیرند و با مطرح شدن همان سوال با گویش دیگر دچار مشکل خواهند شد، بنابراین باید به گویش‌های مختلف توجه شده وازمنابع عمومی استفاده شود.

مطالعه تشریحی وعمقی پیش نیاز تست کنکور:

دانش آموزان تصور می‌کنند تست یک امر مستقل است اما این گونه نیست؛ دانش‌آموزان تا هنگامی که به مطالب تشریحی مسلط نشوند و عمقی مطالعه نکنند نمی‌توانند در تست هم موفق باشند و صرف تست کار کردن ارزشی ندارد. به طور مثال دانش‌آموزی که از ۶ ساعت مطالعه، ۴ ساعت را به شکل تشریحی و ۲ ساعت را تست کار می‌کند نتیجه‌ای فوق العاده بهتر نسبت به فردی می‌گیرد که یک ساعت مطالعه تشریحی و ۵ ساعت تست می‌زند.

مشکلات اساسی دانش آموزان در کنکور:

دو ایراد و مشکل اساسی در زمینه آموزش و پرورش وجود دارد که مانع از موفقیت دانش آموزان می شود؛ ایراد اول اینکه روخوانی دانش آموزان به قدری ضعیف است که سه برابر زمان پاسخ‌گویی به یک سوال کنکور را صرف خواندن آن می‌کنند به همین دلیل فرصت پاسخگویی به نیمی از سوالات از بین می‌رود.اگر دانش آموز در روخوانی قوی بوده و بتواند در همه درس‌ها خوب روخوانی کند، نصف زمان کنکور را ذخیره کرده است. ایراد دوم این است که دانش‌آموزان نوشتن فرمول و عدد‌گذاری را می‌دانند اما محاسبه کردن را بلد نیستند، زیرا در دوره دبیرستان به ماشین حساب عادت کرده و در منزل برای حل سوالات به جاگذاری در فرمول اکتفا کرده و جواب آخر را به دست نمی‌آورند دو ایراد مشکلی است که اکثر دانش‌آموزان با آن درگیر هستند و باید آن را برطرف کرده تا در آزمون‌ها به موفقیت برسند.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − ده =