گام آرامش بخش تا کنکور ۹۸

 گام آرامش بخش تا کنکور۹۸

با نزدیک شدن به روز کنکور معمولا دانش‌آموزان میزان ساعت مطالعه خود را افزایش می‌دهند تا از زمان باقیمانده به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. مشاوران با تجربه و متخصص در این زمینه معتقدند این افزایش ساعت برای دانش‌آموز مانند سم است.

تمام میز و نیمکت‌های کتابخانه ها و سالن های مطالعه توسط دانش‌آموزان کنکوری پر شده است، طبقه بالا، پایین، محوطه بیرونی، پستو و راهروها، هر جایی که دنج و ساکت است، مکانی برای داوطلبان کنکور شده است، روزشمار کنکور به سرازیری رسیده است، وقت تنگ است، نباید زمان را از دست داد، هر ساعت اتلاف وقت می‌تواند دانش آموز را از رتبه، دانشگاه یا رشته‌ای که در نظر گرفته‌است دور کند.

بیشتردانش آموزان کتاب‌های مرجع را جمع و جور کرده‌اند، یادداشت و جمع‌بندی‌ها کارسازتر است. ماه طلایی جمع‌بندی و تست زدن را نباید از دست داد. ماهی که تعیین تکلیف می‌کند تا‌ تر و خشک باهم نسوزند، چون صندلی خالی دانشگاه‌ها درنتیجه تلاش پر می‌شود. کنکوری‌ها ماه آخر را «ماه دلشوره» می‌نامند و می‌گویند هر چه به آخرین روزهای باقیمانده به کنکور نزدیک می‌شوند بیشتر دلشوره می‌گیرند. اما تجربه ثابت کرده است داوطلبانی که دوران طلائی را با آرامش طی کرده اند درکنکور سراسری موفق تر عمل کرده اند.ماه آخر مانند شب امتحان است، با این تفاوت که دراین زمان باقیمانده باید جور دیگری درس خواند.

 

گام آرامش بخش تا کنکور۹۸ 

نگارنده معتقداست دانش‌آموزانی که تاکنون درس خوانده‌اند و چه آنهایی که نخوانده‌اند از امروز باید قید درس خواندن و یاد گرفتن مطالب جدید را بزنند! در دوران باقیمانده تا روز کنکور دانش‌آموز نبایدبه شیوه دور اول ودوم مطالعه داشته باشد؛ چون وقتی برای مرور نخواهد داشت و مطالعه بدون مرور ثمربخش نخواهد بود.

حال برخی والدین نیز این روزها بهتر از داوطلبان کنکور نیست به همین دلیل ما توصیه می‌کنیم این دسته از پدر و مادرها بهتر است به خود مسلط باشند و به استرس کنکوری‌ها دامن نزنند؛ زیرا در اندک فرصت باقیمانده حفظ آرامش مهم‌ترین نکته است.

 

از خواندن مطالب جدید در این دوران خودداری کنید:

از امروز تا روز کنکور دانش‌آموزان نمی‌توانند مطلب جدیدی را یاد بگیرند، چون زیر ساخت‌های آموزش بر اساس مرور، مرور و بازهم تاکید می کنم مرورپایه گذاری شده است و در نتیجه مطالبی که تازه بخواهد مطالعه شود، زمانی برای مرور یا تست زدن آنها باقی ‌نمی ماند واین کار توفیقی را ایجاد نخواهدکرد.

نگارنده معتقد است باتوجه به زمان باقی مانده تا کنکور درباره دانش‌آموزانی که تا امروز درس خوانده و مطالعه داشته اند، این دانش‌آموزان می‌بایست به جمع‌بندی مطالب بپردازند، خود جمع‌بندی در دو حوزه خلاصه می‌شودکه مهم‌ترین آنها تثبیت مفاهیم در ذهن و تسلط بر تست‌زنی است. به عبارت دیگرمتقاضی شرکت در کنکور باید مطالبی را که خوانده است در ذهن خود ثابت کند، همچنین برای تسلط پیدا کردن در تست‌زنی هم باید تست‌های چند سال گذشته کنکور را در شرایط شبیه سازی شده جلسه کنکور تمرین کنند.

حل و مطالعه سوالات آزمون سنجش و دیگر آزمون‌های داخل و خارج کشور سوالاتی هستند که در این دوره می‌تواند به داوطلبان کنکورکمک کند.چون دیگر زمان تست های تالیفی وتست سرعتی زدن از یک فصل یا مبحث خاص گذشته است.

 

افزایش ساعت مطالعه مساوی با سم مهلک برای کنکور: 

با نزدیک شدن به روز کنکور معمولا دانش‌آموزان میزان ساعت مطالعه خود را افزایش می‌دهند تا از زمان باقیمانده به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. نگارنده در این زمینه معتقداست این افزایش ساعت برای دانش‌آموز به مثابه سم مهلک برای کنکور است. در اندک زمان باقیمانده تا کنکور باید ریتم مطالعاتی تغییر کند نه ساعت مطالعاتی.چرا که در بحث زمان در شرایط کنونی دو دسته دانش‌آموز وجود دارد؛ دسته اول داوطلبانی که تا به امروز از زمان استفاده بهینه کرده‌اند و پیشرفت خوبی را در مباحث داشته‌اند، دسته دوم دانش‌آموزانی هستند که عملکرد بدی را تا به امروز داشته‌اند و به همین علت انرژی کافی را ندارند و الان دچا رخستگی و سردر گمی هستند؛ این دانش‌آموزان ساعت مطالعه شان به پنج تا شش ساعت بیشتر نمی‌رسدو آستانه تحمل بالائی در درس خواندن ندارند.

 

همراه شدن خانواده با داوطلب کنکور:

روان شناسان معتقدند خانواده‌ها در زمینه تشویق و حمایت از کنکوری‌ها مانند شمشیر دو لبه عمل می‌کنندو اطرافیان کنکوری‌ها در بعضی موقعیت‌ها فشارهایی به دانش‌آموز وارد می‌کنند که خود از آن مطلع نیستند. خانم دکتر، آقای مهندس و لقب‌های این‌چنین به دانش‌آموز دادن یا دعا کردن و آرزوی موفقیت در جمع برای دانش‌آموز باعث ایجاد مسئولیت و فشار روانی بر او می‌شود‌. ترس از قبول نشدن تمرکزداوطلب را به هم می‌ریزد و تشویق کردن‌های بی‌مورد باعث تشویش دانش‌آموزان می‌شود؛ به همین دلیل بهتر است تشویق و دعا برای قبولی دانش‌آموزان را در جا و مکانی که او حضور ندارد، انجام دهید.

خانواده نقش مهمی در تعیین وضعیت روحی داوطلب کنکور دارد، برادر و خواهرهای بزرگ‌تر می‌توانند با بازگو کردن تجربیات خود از کنکور کمک حال داوطلب کنکور باشند. پدر و مادر نیز با مشورت گرفتن از مشاوران متخصص بهتر است زمینه را برای افزایش تمرکز دانش‌آموزان‌فراهم کنند.

خانواده و محیط زندگی دانش‌آموز در یک ماه مانده تا کنکور باید حال و هوای کنکوری به خود بگیرد. یعنی اعضای خانواده فعالیت‌هایی را که برای دانش‌آموز جذاب است مانند سینما رفتن را کمتر انجام دهند. میهمانی دادن ومیهمانی رفتن رابرای این مدت لغو کنند.سفرهای سیاحتی را به زمان بعد از کنکور موکول نمایند. البته باید به شکلی با دانش‌آموز برخورد کرد که احساس نکند تمام زندگی او در کنکور خلاصه می‌شود. آسان جلوه دادن کنکور و حساسیت ایجاد نکردن درباره نتیجه آن می‌تواند دانش‌آموز را با خیال راحت و آسوده‌تر راهی آزمون کند.

 

توصیه‌های دقیقه ۹۰کنکور: 

نگارنده معتقداست روز قبل از کنکور درس خواندن بار منفی زیادی به همراه خواهد داشت. در واقع در این روز درس‌خواندن ممنوع است؛ روز قبل از کنکور، نباید درس خواند. چراکه نظم ذهنی را به هم می‌زند و سبب نگرانی بیشتر داوطلب می‌شود.

اما نباید بیکار هم بود چرا که وقتی کاری برای انجام دادن نداریم، فکرهای منفی به ذهن هجوم می‌آورد. بنابراین، روز قبل از کنکور داوطلب باید وقت خود را با برنامه‌های متنوع پر کرده و لحظه‌ای بیکار نباشد. روز قبل از کنکور، صبح زود از خواب بیدار شده و ظهر هم نخوابد تا شب قبل از کنکور، خوب و راحت بخوابد.دو اشتباه رایجی که اغلب داوطلبان کنکور انجام می‌دهند؛ صبحانه نخوردن و مرور درس‌های حفظ کردنی است.

مرور مطالب، فقط اضطراب را افزایش داده و سبب آشفتگی ذهنی می‌شود. بنابراین، حتی اگر فکر کردید مطلبی فراموش شده آن را نخوانید، چون فایده‌ای ندارد. نخوردن صبحانه نیز باعث افت قند خون و در نتیجه از دست رفتن تمرکز می‌شود.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 7 =