تکنولوژی پرتوشناسی

با گسترش علم تکنولوژی پرتوشناسی انسان توانست به اعماق بدن راه پیدا کند و اجزای آن را ببیند و بررسی کنند. علم تکنولوژی پرتوشناسی در سالهای گذشته به سرعت پیشرفت کرده و به پزشکان امکان تشخیص بیماری ها و اجزای درون بدن را داده است برای اینکه بتوان از این استفاده کرد نیاز به تخصص در این زمینه وجود دارد که باید در رشته تکنولوژی پرتوشناسی آموزش ها به افراد متخصص داده شود.

دانشجویان رشته تکنولوژی پرتوشناسی اول از همه باید دروس پایه مانند فیزیک آناتومی و فیزیولوژی را بخوانند و بعد از آن دروس تخصصی تصویربرداری پزشکی را بیاموزند. همچنین باید با دستگاههای تصویربرداری و نحوه کار با آنها آشنا شوند و طی۴ سال کارشناسی تصویربرداری دریافت می‌کنند. اگر فرد مسئول آموزش مناسب ندیده باشد می‌تواند با پرتوگیری بیمار به او آسیب برساند و همچنین ممکن است تصویر مناسبی تهیه نکند، در نتیجه پزشک نمی‌تواند تشخیص درستی از بیماری فرد بدهد و آن را درمان کنند. تصویربرداری ها چند نوع است که بعضی از آنها ساده است مانند تصویربرداری از دست و پا و انگشتان، تصویر برداری از سیستم گوارش و عروق و ادرار کار نسبتا سختی است و دانش ویژه ای را نیاز دارد همچنین این افراد کار با دستگاههای CPوM.R. I رایاد خواهند گرفت.

 

تکنولوژی پرتوشناسی:

در رشته تکنولوژی پرتوشناسی هم با استفاده از اشعه ایکس و امواج پرتو های مختلف به درمان و تشخیص های متنوع می پردازند. هدف رشته تکنولوژی پرتوشناسی تربیت متخصصانی است که هم با دستگاه های تصویربرداری پزشکی آشنا باشند، هم بتوانند در زمینه‌های پزشکی فعالیت مناسب داشته باشند. تصویربرداری در تکنولوژی پرتوشناسی به سه روش پرتوهای یونیزان، پرتوهای غیر یونیزان و پزشکی هسته ای انجام می شود.

توانایی‌های لازم:

محیطی که تکنولوژی پرتوشناسی باید در آن کار کند شامل بیمارستان ها و مراکز تکنولوژی پرتوشناسی و پرتودرمانی است. بخاطر محیط کار این افراد باید شخصی که این رشته را مطالعه می کنند شخصیتی داشته باشد که بتواند با بیماران ارتباط برقرار کند. همینطور باید دروسی را که به صورت تئوری در دانشگاه یاد می گیرد بتواند در کار عملی به کار گیرد و همچنین در درس زیست شناسی، ریاضی و فیزیک قدرت داشته باشد. اهمیت درس ریاضی فیزیک در این رشته به قدری است که مسئولان معتقدند که باید از رشته ریاضی فیزیک افراد وارد رشته تکنولوژی پرتوشناسی شوند. در صورت ضعیف بودن افراد در رشته ریاضی و فیزیک ممکن است در انجام تصویربرداری اشتباهات فاحش انجام دهند که خطرات جبران ناپذیر را به بار بیاورد.

 

سرفصل ها و دروس:

افرادی که در رشته تکنولوژی پرتوشناسی مشغول تحصیل می شوند باید از طریق کنکور سراسری وارد این رشته شوند. این رشته در حال حاضر در مقطع کارشناسی به دانشجویان ارائه می شود. دروسی که در مقطع کارشناسی رشته تکنولوژی پرتوشناسی باید مطالعه شوند در زیر آورده شده است.

 

دروس مقطع کارشناسی رشته تکنولوژی پرتوشناسی:

دروس عمومی

مبانی نظری اسلام-اخلاق اسلامی-انقلاب اسلامی-تاریخ و تمدن اسلامی-آشنایی با منابع اسلامی-جمعیت و تنظیم خانواده-ادبیات فارسی-زبان عمومی- تربیت بدنی ۱ و ۲

دروس اختصاصی

فیزیک عمومی-ریاضیات عمومی-زبان تخصصی-آناتومی ۱ و ۲ و ۳-فیزیولوژی-آسیب شناسی عمومی-کاربرد رایانه در تصویر برداری پزشکی-مدیریت بیمارستانی و رفتار سازمانی-ثبت و نمایش تصاویر در پزشکی -فیزیک پرتوشناسی تشخیصی-روش های پرتو نگاری ۱ و ۲ و ۳-بیماری شناسی-رادیوبیولوژی – روش های پرتونگاری اختصاصی-ارزیابی تصاویر پزشکی ۲-دوزیمتری پرتوهای یونیزان- اصول فیزیکی سیستم های توموگرافی کامپیوتری-حفاظت در برابرپرتوهای یونیزان در بخش های پرتو شناسی تشخیصی-سمینار ۱ و ۲ -کارآموزی ۱ و ۲ و ۳ و ۴-بهداشت عمومی-آمار- زیست شناسی سلولی-آشنایی با فناوری نوین اطلاعات- اخلاق حرفه ای-اصطلاحات پزشکی در تکنولوژی پرتوشناسی-فیزیک پرتو ها-مراقبت از بیمار در بخش تصویربرداری پزشکی-آشنایی با ساختمان و ویژگی های مواد کنتراست زا در تصویربرداری پزشکی- ارزیابی تصاویر پزشکی ۱-تصویربرداری با امواج فراصوتی در پزشکی – آناتومی مقطعی-تکنیک ها و جنبه های بالینی توموگرافی کامپیوتری-تضمین و کنترل کیفی روش های تصویربرداری پزشکی-تعمیرات و نگهداری مقدماتی دستگاه های تکنولوژی پرتوشناسی- اصول فیزیکی سیستم های          MRIتصویر برداری

دروس کارآموزی در عرصه

تکنولوژی پرتوشناسی کارآموزی در عرصه ۱ و ۲ و ۳ و ۴

 

 

وظایف کارشناس تکنولوژی پرتوشناسی:

تکنولوژی پرتوشناسی هم مانند هر رشته دیگری یکسری وظیفه در قبال مردم دارد و کسی که رشته تکنولوژی پرتوشناسی را مطالعه می کنند باید وظایف مختلفی را انجام دهد از جمله تنظیم و نگهداری تجهیزات دستگاه رادیوگرافی، عکس برداری دقیق از نقاط بدن بیمار طبق دستوری که پزشک معالج داده است، آماده کردن دستگاه‌های تصویربرداری، مراقبت از بیماران در برابر اشعه در هنگام تصویربرداری، رادیوگرافی و تعیین وضعیت بیمار و تهیه گزارش بعد از تصویر برداری می باشد.

تکنولوژی پرتوشناسی با داشتن مدرک کارشناسی باید کار اجرایی انجام دهد. فردی که دارای مدرک کاردانی در این رشته است بیشتر تصویر برداری های ساده مثل تصویربرداری از دست و پا انگشتان را انجام می دهد و کسانی که کارشناس هستند در این زمینه باید تصویربرداری پیشرفته تر یعنی تصویربرداری از دستگاه گوارش را انجام دهند. کار با دستگاه های توموگرافی در حیطه فعالیت های کارشناسان این رشته است. محیط هایی که این افراد می‌توانند در آن کار کنند شامل موسسه های تصویری نگاری و بیمارستان ها می باشد که به عنوان مسئول آماده کردن دستگاه‌ها، انجام اعمال تکنولوژی پرتوشناسی ظهور و ثبت تصاویر رادیوگرافی است.

 

گرایش های مقطع کارشناسی ارشد تکنولوژی پرتوشناسی:

رشته مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)

رشته مهندسی پزشکی (زیست مواد)

رشته اپیدمیولوژی

رشته ارزیابی فناوری سلامت

رشته اقتصاد بهداشت

رشته انفورماتیک پزشکی

رشته آمار زیستی

رشته رادیوبیولوژی و حفاظت پرتویی

رشته فناوری اطلاعات سلامت

رشته علوم تشریحی

رشته فیزیک پزشکی

رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی

رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی

رشته نانوتکنولوژی پزشکی

رشته زیست فناوری پزشکی

رشته رفاه اجتماعی

تاریخ علوم پزشکی

آموزش پزشکی

ژورنالیسم پزشکی

فناوری تصویربرداری پزشکی

تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی

مدیریت برنامه ریزی الکترونیکی در علوم پزشکی

 

بازار کار و فرصت های شغلی رشته تکنولوژی پرتوشناسی:

رشته تکنولوژی پرتوشناسی از نظر بازار کار و فرصت شغلی جایگاه نسبتا خوبی دارد .زیرا بیمارستانهای دولتی و خصوصی مرکز تصویربرداری به افراد متخصص در زمینه تکنولوژی پرتوشناسی نیاز دارند. فارغ التحصیلان این رشته در مقطع کاردانی هم می توانند مشغول به کار شوند و انجام امور اجرایی را به عهده داشته باشند. همچنین افراد تکنولوژی پرتوشناسی می توانند به فعالیت و استخدام در کلینیک ها، بیمارستان ها و همچنین مراکز تصویربرداری مشغول به کار شوند. اگر افراد باتجربه سرمایه مورد نیاز را داشته باشند می توانند به صورت خصوصی نیز مرکز تکنولوژی پرتوشناسی تصویر برداری تاسیس کنند.

 

درآمد و حقوق:

در حال حاضر به صورت دقیق میزان درآمد افراد تکنولوژی پرتوشناسی در دسترس نیست .اما با توجه به اینکه این افراد در محل کار بیمارستان های دولتی یا خصوصی یا مرکز تصویربرداری خصوصی می توانند مشغول به کار باشند با توجه به مهارت و سابقه کار یا سطح تحصیلات میزان درآمدهای متفاوتی را می توانند داشته باشند.

 

دانشگاه های پذیرنده رشته تکنولوژی پرتوشناسی:

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

دانشگاه علوم پزشکی ایران

دانشگاه علوم پزشکی تهران

دانشگاه علوم پزشکی زنجان

دانشگاه علوم پزشکی سمنا

دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

دانشگاه علوم پزشکی ارتش

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

دانشگاه علوم پزشکی بابل

دانشگاه علوم پزشکی تبریز

دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

دانشگاه علوم پزشکی کاشان

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

دانشگاه علوم پزشکی کرمان

دانشگاه علوم پزشکی لرستان

دانشگاه علوم پزشکی همدان

دانشکده علوم پزشکی بهبهان

دانشگاه علوم پزشکی گناباد

دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

دانشگاه علوم پزشکی مازندران

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

دانشگاه علوم پزشکی بندر عباس

دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

دانشگاه علوم پزشکی کردستان

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

دانشگاه علوم پزشکی گیلان

دانشگاه علوم پزشکی یزد

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند