رشته علوم تربیتی

 

انسان بدون مهر و محبت تحت تاثیر هیچ موضوعی قرار نمی گیرد و چیزی را یاد نمی گیرد و به همین دلیل دانشجوی علوم تربیتی باید انسان دوست باشد و با درد مردم آشنا باشد تا در بهبود وضعیت آموزشی کشور نقش موثری داشته باشد. علوم تربیتی فرآیند کیفی است و به یادگیری تک تک انسان ها توجه دارد و دانشجوی این رشته باید نوع دوست، انسان دوست، علاقمند به دانش آموزان و در عمل صادق باشد و هوش بالا و توانایی زیادی داشته باشد و دیدش هنری باشد.

لازم است که دانشجوی این رشته خلاق باشد تا بتواند ابزار آفرین و راه آفرین باشد و حس هنری داشته باشد. دانشجوی تکنولوژی آموزشی اگر با هدف ورود به آموزش و پرورش شروع کرده است، نباید ایده آل گرا باشد چون هنوز تفکر تکنولوژی آموزشی در آموزش و پرورش جا نیفتاده است و فارغ التحصیلان این رشته نباید انتظار داشته باشند که آموخته های خود را خیلی راحت و بدون هیچ مقاومتی در محیط آموزشی پیاده کنند. این افراد باید قوی و محکم باشد و از روبرو شدن با مشکلات و سختی ها نترسند و مطمئن باشند که به مرور می توان ذهنیت ها را عوض کرد و مشکلات را حل نمود. برای تحصیل در گرایش کودکان استثنایی داوطلب باید از حوصله و گذشت فراوان برخوردار باشد و نسبت به این کودکان علاقمند و واقع بین باشد. این رشته دارای گرایشهای زیر است :

 

-آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی

آموزش و پرورش پیش دبستانی یعنی آموزش و پرورشی که از وقت تولد تا اول دوره دبستان برای کودک انجام می شود. هدف از آموزش و پرورش دبستانی، پرورش افرادی ماهر، مسئول و خلاق است پس باید از نظر فکری، جسمی ، عاطفی و اجتماعی تقویت شوند. آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی در جامعه ما موضوع جدیدی است و تهیه برنامه های آموزشی و تربیتی در این مقطع سنی خیلی مهم است چون این دوره در تحکیم پایه و اساس تربیتی و آموزش های بعدی از اهمیت بسیار برخوردار است.

 

-آموزش و پرورش کودکان استثنایی

هدف از آموزش و پرورش کودکان استثنایی فراهم کردن امکانات آموزشی ویژه و فرصتهای مناسب به منظور شکوفایی توانایی های ذهنی و جسمی این کودکان با توجه به ویژگیهای عقلانی آنها است. کودکان استثنایی به شش گروه کلی تقسیم می شوند که هر گروه را با شرایط خاصی باید تعلیم داد و تربیت کرد. این شش گروه عبارتند از :

۱- کودکان عقب مانده ذهنی

۲– کودکان معلول جسمی

۳- کودکان نابینا و نیمه بینا

۴- کودکان ناشنوا و نیمه شنوا

۵- کودکان مبتلا به اختلالهای عاطفی و اجتماعی

۶- کودکان تیز هوش

 

-مدیریت و برنامه ریزی آموزشی

این گرایش با هدف برآورده کردن نیازهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش بر اساس معارف، ارزش های تربیت اسلامی و اصول مدیریت صحیح پایه ریزی شده است. دقت و توجه به نیازهای جامعه در زمینه کمبود مدیران و برنامه ریزان آموزشی متعهد و مسلمان در مقاطع مختلف تحصیل در وزارت آموزش و پرورش، ضرورت و اهمیت این رشته تحصیلی را روشن می کند. مدیر آموزشی باید از توانایی های مختلف از جمله قدرت برنامه ریزی، آشنایی به روابط انسانی و اصول مدیریت آموزشی، برخوردار باشد تا بتواند در مورد مسائل و مشکلات آموزشی، قدرت تشخیص مسائل و تصمیم گیری در مورد مشکلات را داشته باشد.

 

-تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی آموزشی یعنی برخورد سیستماتیک با پدیده های علمی و شناخت و آموزش به معنای فعالیت های هدفمندی است که مربیان یا معلمان انجام می دهند تا تغییر رفتار یا توانایی تغییر رفتار در فراگیرنده به وجود بیاید. از همین جا مشخص می شود که تکنولوژی آموزشی به معنای شناخت پدیده ها یا روش های دقیق آموزشی برای رسیدن به اهداف آموزشی است. این گرایش فرآیند یاددهی و یادگیری را کنترل می کند. برای مثال متخصص تکنولوژی آموزشی بررسی می کند که در فرآیند یاددهی و یادگیری چه مسائل یا مشکلاتی وجود دارد تا بتواند مسئوولیت حل این مشکلات را بر عهده بگیرد. چنین فردی نسبت به تمام فرآیند یاددهی و یادگیری، خواه فرآیند در مرحله درون داد سیستم باشد یا برون داد یا خود فرآیند سیستم باشد، حساسیت نشان می دهد.

تعلیم و تربیت یک فرآیند است و عوامل سیستماتیک مثل کلاس، معلم، کتاب، فضای آموزشی و امکانات آموزشی در آن وجود دارد و دارای درون دادی به نام شاگرد و برون دادی به نام فارغ التحصیل می باشد. خیلی ها تصور می کنند که تکنولوژی آموزشی، تکنولوژی است و این رشته باید در دانشکده فنی استقرار داشته باشد. اما باید گفت که تکنو با تکنیک فرق دارد و تکنولوژی آموزشی همراه و همگام با روانشناسی تربیتی کار آموزش را آسان می سازد . به همین دلیل محل فعالیت دانشجویان و استادان این رشته دانشکده های علوم تربیتی و روانشناسی تربیتی است و چگونگی فعالیت متخصصان این رشته با توجه به مبانی تئوریک و عملی روانشناسی پرورشی شکل می گیرد و در آن طراحی آموزش و اجرا و ارزشیابی آموزشی مطرح می باشد. در واقع کارشناسان این رشته ، طراحان آموزشی یا مهندسان آموزشی هستند . مهندسانی که هم و غم آنها تسهیل سازی یادگیری و آموزش است.

بازار کار، درآمد و حقوق

فارغ التحصیلان گرایش آموزش و پرورش کودکان استثنایی پس از پایان تحصیلات می توانند معلم مراکز آموزش و پرورش کودکان استثنایی و  مدیریت مراکز آموزش و پرورش کودکان استثنایی، یا کارشناس گزینش و تشخیص کودکان استثنایی و کارشناس آموزش و پرورش کودکان استثنایی در موسسات گوناگون از قبیل وزارت آموزش و پروش و سازمان بهزیستی کشور شوند.

فارغ التحصیلان مدیریت و برنامه ریزی آموزشی می توانند مدیریت مراکز آموزشی در سطوح مختلف ویا کارشناسی برنامه ریزی در وزارت آموزش و پرورش را بر عهده گیرند. فارغ التحصیلان آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی قادرند مربی دوره های پیش دبستانی، کارشناس تهیه مواد و وسایل آموزشی و کمک آموزشی برای مراکز پیش دبستانی، کارشناس تهیه مواد و وسایل آموزشی و کمک آموزشی برای مراکز پیش دبستانی و دبستانی، آموزگار مدارس ابتدائی، مدیریت مدارس ابتدائی، مربی کارورزی دانشجویان تربیت معلم، کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کارشناس آموزش و برنامه ریزی سازمان بهزیستی، کارشناس وزارت آموزش و پرورش باشند.

 

دروس اصلی هر چهار گرایش
تاریخ آموزش و پرورش در اسلام و ایران جامعه شناسی آموزش و پرورش
فلسفه آموزش و پرورش اقتصاد آموزش و پرورش
اصول و مبانی آموزش و پرورش مقدمات مدیریت آموزشی
آموزش و پرورش تطبیقی مقدمات برنامه ریزی آموزشی درسی
آموزش و پرورش ابتدایی ، راهنمایی و متوسطه آموزش و پرورش کودکان استثنائی
اخلاق اسلامی مقدمات تکنولوژی آموزشی
روشها و فنون تدریس آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری
روانشناسی عمومی روش های آماری در علوم تربیتی
روانشناسی رشد ۱و۲ سنجش و اندازه گیری در علوم تربیتی
جامعه شناسی عمومی مقدمات روش تحقیق در علوم تربیتی