مهندسی‌ مکانیک‌ 

رشته مهندسی مکانیک دارای سه گرایش طراحی جامدات حرارت و سیالات ساخت و تولید می باشد که از بین دانشگاه های ایران دانشگاه صنعتی شریف هر سه گرایش را دارد و گرایش های دیگری را هم تدریس می کند. در ابتدای کار مهندسی مکانیک و برق یکی بود و به آن الکترومکانیک می گفتند که ۴۵ سال پیش این دو رشته از یکدیگر جدا شدند و رشته های دیگری مثل مهندسی شیمی و مواد هم از مکانیک جداشدند. مهندسی مکانیک به عنوان یک رشته عمومی دیگر به صورت جداگانه ارائه شد. با پیشرفت صنعت نیازشد که مهندسی مکانیک هم به دو گرایش طراحی جامدات ،حرارت و سیالات و بعد از آن ساخت و تولید تقسیم شود.

گرایش مکانیک در حرارت و سیالات:

رشته حرارت و سیالات که مربوط به گرایش های مهندسی مکانیک است به طراحی و محاسبه اجزا سیستم هایی که اساس کارآن ها تبدیل انرژی، انتقال حرارت و جرم است می پردازد. این افراد می توانند در جاهایی که کارشان با این موارد است مشغول به کار شوند و در نهایت فارغ التحصیلان این دوره می‌توانند به طراحی و محاسبه سیستم ها در بخشهایی مثل صنعت خودروسازی ،حرارتی، آبی و غذایی به ایفای نقش بپردازند.

افرادی که در این رشته فارغ التحصیل می شوند می توانند در کارشناسی ارشد و دکترا هم در داخل و خارج کشور به تحصیل ادامه دهند. این افراد باید در درس ریاضی فیزیک بسیار قوی باشند و زبان انگلیسی آنها هم قوی باشد. درس‌های این رشته در زمینه حرارت و سیالات است و با توجه به اینکه تحصیلات دانشگاهی در زمینه مهندسی نیازمند علاقمندی افراد است باید این افراد ضمن داشتن علاقه ،در درس های اساسی و پایه ی بخش مکانیک مثل ریاضی و فیزیک و شیمی و رسم فنی هم خود را تقویت کنند و هوش بالایی داشته باشند و همچنین روحیه تجزیه و تحلیل مسائل را هم دارا باشند و دارای انگیزه باشند و در صورت شکست روحیه خود را از دست ندهند.

 

توانایی های مهندس مکانیک‌ گرایش حرارت‌ و سیالات:

۱-طراحی و ساخت ماشین‌آلات و قطعات از جمله ماشین‌آلات تولیدی تمامی صنایع، لوازم خانگی و تجهیزات پزشکی

۲-طراحی و ساخت تجهیزات مکانیکی نیروگاه های فسیلی، اتمی، خورشیدی، بادی و آبی

۳-طراحی و ساخت تجهیزات و سیستم‌های انتقال و تصفیه آب، سیستم‌های مکانیکی و کنترلی پالایشگاه ها و کارخانجات شیمیایی

۴-طراحی و ساخت تاسیسات حرارتی و برودتی ساختمان ها و اماکن، بالابرها و آسانسورها و سیستم‌های حمل و نقل

۵-ساخت ماشین‌آلات تغلیظ و بازیافت مواد مثل کارخانجات قند، کاغذسازی، سیمان، نساجی، نمک و کنسانتره

۶-طراحی و ساخت وسایل و تجهیزات حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی

۷-ساخت تجهیزات دفاعی مثل تانک، راکت، اژدر و پلهای متحرک

۸-ساخت روبات‌ها، بازوهای مکانیکی و سیستم‌های تولید

 

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه:

از توانایی های مورد نیاز برای این افراد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قوی بودن در دروس ریاضی و فیزیک
  • داشتن هوش بالا
  • برخورداری از  استعداد و قدرت تجسم بالا

 

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در این رشته وجود دارد که در دوره کارشناسی ارشد ۳۲ واحد و در دوره دکترا ۴۸ واحد درسی ارایه می‌گردد.

 

رشته‌های مشابه و نزدیک به این رشته:

این گرایش که از زیر شاحه های مکانیک است درس های مشترکی با رشته های مهندسی دریا، مهندسی شیمی، مهندسی هوا فضا و … دارد.

 

وضعیت نیاز کشور به این رشته:

با پیشرفت تکنولوژی و حرکت به سمت تولید و خودکفایی نیاز به این رشته محسوس تر شده است و در هر مجتمع و کارگاه صنعتی به افراد فارغ‌التحصیل از این رشته نیاز می شود.

بازار کار، درآمد و حقوق:

هم اکنون افرادی که در زمینه مختلف مهندسی مکانیک فارغ‌التحصیل می‌شود با پیدا کردن کار مشکل زیادی ندارند زیرا حرکت به سمت تکنولوژی و تولید تجهیزات و وسایل در داخل کشور باعث شده که زمینه های مختلف مهندسی ارزش خود را بیشتر پیدا بکند و بازار کار این رشته ها رشد کنند.

حقوقی که مهندسین مکانیک دریافت می‌کنند در بخش‌های خصوصی بسیار متفاوت است. هر شرکتی با توجه به هدفی که دنبال می‌کند و نوع پروژه ای که تعریف می کند، دستمزد متفاوتی را برای افراد مشخص می‌کند که این دستمزد اصولا ارتباط با سابقه کار، میزان تحصیلات و توانایی افراد دارد.

طبق آخرین آمار یک مهندس مکانیک که به عنوان کارشناس در حوزه های مختلف شاغل می شود به طور میانگین بین ۸۰۰۰۰۰ تومان تا ۴۰۰۰۰۰۰ تومان حقوق می گیرد و اگر این افراد کارآفرین باشند و کار مستقلی در حوزه تخصصی شان، راه اندازی کرده باشند، شرایط متفاوت است و آنها با توجه به میزان فعالیت، تخصص، تلاش و پشتکارشان، درآمدهای متفاوتی دارند.