رشته دندان پزشکی

معرفی

وظیفه اصلی یک دندانپزشک تشخیص و درمان بیماریهای دهان و دندان است و به همین علت شاید بهتر باشد این رشته را دهان پزشکی نامید. در زمان گذشته دندانپزشکان را مساوی با دندانسازان می‌دانستند. اما امروزه میدانیم که دندانسازی فقط بخشی از علم دندانپزشکی است. رشته دندانپزشکی در مقطع دکترای عمومی مرتبط با نحوه رعایت بهداشت پیشگیری و درمان انواع بیماریهای دهان و دندان است. دندانپزشکی یک علم تخصصی است که وظیفه آن حفظ سلامت دهان و دندان است. این علم می‌توان از بسیاری از بیماری‌ها در مرحله اولیه اطلاع پیدا کند و آنها را درمان کند و از پیشرفت آن جلوگیری کند.

 

محتوای دوره

این رشته شامل دو دوره مجزای ۲ و ۴ ساله است.

 

علوم پایه

همانطور که گفتیم این رشته شامل دو دوره مجزای ۲ و ۴ ساله است. که در ۲ سال اول دانشجویان واحدهای علوم پایه مثل بیوشیمی، آناتومی، بافت‌شناسی، فیزیولوژی، ژنتیک، میکروب‌شناسی و ایمنی‌شناسی را می‌گذرانند.

 

کارآموزی

بعد از گذران ۲ سال اول درس های علوم پایه، وارد دوره تخصصی دندانپزشکی می شوند و درس های اختصاصی خود را در زمینه های زیر می گذرانند:

  • آسیب‌شناسی فک و دهان
  • ارتودنسی
  • اندودنتیکس
  • پروتزهای ثابت و اکلوژن
  • پروتزهای متحرک و فک و صورت
  • پریودنتولوژی
  • ترمیمی و مواد دندانی
  • بیماری‌های دهان و دندان
  • جراحی دهان و فک و صورت
  • دندانپزشکی کودکان
  • رادیولوژی دهان و فک و صورت

 

توانایی‌های مورد نیاز

فردی که در رشته دندانپزشکی تحصیل می‌کند باید در دروس علوم پایه و همچنین زبان انگلیسی قوی باشد. در صورتی که در این رشته به روز نباشد فقط می تواند کار عملی انجام دهد و اطلاعات کافی از بیماری‌های مختلف را به دست نمی‌آورد. افرادی که در رشته دندانپزشکی تحصیل می‌کنند باید دستان توانمندی داشته باشند و مهارت بالا و همچنین توانایی کار کردن ظریف و با دقت را داشته باشند تا بتوانند کارهای ظرفیت دندانپزشکی را انجام دهند.

همچنین افراد باید سلامت جسمی و روانی کامل را داشته باشند تا بتوانند از انجام تمامی کارهای عملی و علمی و مورد نیاز این رشته برآیند. خلاقیت و دید هنری در این رشته از دیگر ویژگی‌های است که باید وجود داشته باشد.

 

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

امکان ادامه تحصیل تا مقطع فوق دکتری در گرایش های مختلف رشته دندان‌پزشکی در ایران وجود دارد.

 

تعداد و عناوین واحدهای اصلی و اختصاصی

طول دوره تحصصی رشته دندان‌پزشکی ۵ سال است و درس های آن در سه بخش : عمومی، پایه و اختصاصی برنامه‌ریزی شده است که از لحاظ نحوه تعلیم و تدریس، به درسهای نظری، عملی نظری، عملی تقسیم می‌شود.

این دوره شامل دو مرحله است:

 مرحله اول (۵/۱ سال)

در این مرحله دانشجویان درس های نظری و عملی علوم پایه و عمومی را در دانشگاه (کلاس و آزمایشگاه)‌ می‌گذرانند.

 

مرحله دوم (۵/۳ سال)

در مرحله دوم دانشجویان باید درسهای تخصصی خود را در کلاس های دانشگاه و بخش های کلینیک یاد بگیرند و برای برخورداری از کارایی آموزشی درمانی، بیش ترین بخش در کلینیک های دانشکده و بیمارستان های وابسته به ارائه خدمات بهداشتی درمانی انجام می شود و باید بدانید که گذراندن درس های پایه برای ورود به دوره کلینیک الزامی است و باید تمامی درسهای پایه پاس شوند. هر واحد درس نظری ۱۷ ساعت و هر واحد درس عملی ۳۴ ساعت است. کل واحدهای درسی این دوره ۲۰۳ واحد است.