رشته ساخت پروتزهای دندانی

رشته دانشگاهی ساخت پروتزهای دندانی از زیر مجموعه ۱ گروه علوم تجربی بوده و برای قبولی در آن باید در آزمون علوم تجربی شرکت نموده و موفق به قبولی شوید. معرفی رشته دانشگاهی ساخت پروتزهای دندانی به عنوان یکی از رشته های زیرمجموعه علوم پزشکی مورد علاقه بسیاری از داوطلبان کنکور قرار دارد. آینده شغلی و بازار کار رشته دانشگاهی ساخت پروتزهای دندانی نیز به دلیل وابستگی به درمان خوب بوده و از درآمد مناسبی برخوردار است. به دلیل علاقه ی داوطلبان به این رشته و رقابت شدید برای قبولی در آن، در ادامه مقاله به بررسی میزان درآمد، فرصت های شغلی، گرایش ها و ادامه تحصیل و دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی ساخت پروتزهای دندانی می‌پردازیم.

معرفی رشته دانشگاهی ساخت پروتزهای دندانی:

ممکن است با شنیدن نام رشته ساخت پروتزهای دندانی، آن را یک درمان جدید برای دندان بدانید. اما درواقع این گونه نیست. رشته پروتزهای دندانی درمان روش‌هایی را ارائه می دهد که باعث می‌شود فردی که دندان خود را به هر دلیلی( آسیب، کشیدن، راحت، تصادف و …) از دست داده با کمک پروتز دندان زیبایی را به دندان خود برگرداند و یا دندان دیگری (مصنوعی) را جایگزین نماید.پس می‌توان از مطلب گفته شده این‌طور برداشت نمود که پروتز دندان در اصطلاح به معنی دندان مصنوعی یا تعویض دندان است. رشته پروتزهای دندانی برای ترمیم نقایص دندان و یا اصلاح خط لبخند مورد استفاده قرار می‌گیرد و امروزه بسیاری از افراد برای مشکلات دندانی از آن‌ها استفاده می کنند.

هدف رشته ساخت پروتزهای دندانی آموزش متخصصان مورد نیاز لابراتوارهای دندانپزشکی مراکز آموزشی، درمانی دولتی و خصوصی می‌باشد. این رشته متخصصانی را تربیت می کند که می توانند :

  • عضو مصنوعی برای کار ثابت بسازند. مانند : دندان مصنوعی که دندان‌پزشک ابتدا قالب گیری از دندان را انجام داده و سپس متخصص پروتزهای دندانی بر طبق قالبی که دندان‌پزشک ساخته، دندان را می‌سازد.
  • عضو مصنوعی برای کار متحرک بسازند. مانند پلاک‌ های ارتودنسی در لابراتوارهای دندان سازی و کلینیک‌های دندانپزشکی.

وظایف رشته دانشگاهی ساخت پروتزهای دندانی چیست ؟

  • با استفاده از ابزاردندانپزشکی، ابزارهای بایگانی، ضبط و لوازم دیگر، شکل فک و دهان بیمار و اندازه پروتزهای دندانی را بر طبق قوس صورت محاسبه می نماید.
  • جایگزین نمودن دندان های از دست رفته با سازه های کمکی نصب دائمی، مثل : پروتز های کاشتنی، پل ها یا لوازم قابل جا به جایی مثل دندان مصنوعی را آماده می کنند.
  • طراحی و ساخت پروتزهای دندانی
  • سرپرستی تکنسین های دندانپزشکی و آزمایشگاهی برای ساخت پروتز
  • پروتز های مناسب برای هر بیمار تولید نموده و در صورت لزوم آن‌ها را اصلاح نماید.
  • بازگردانی عملکرد دندان برای بیماری که به هر دلیلی دندان هایش دچار مشکل شده یا در حادثه ای آن‌ها را از دست داده است .
  • ساخت پروتزهای مصنوعی برای کل دهان بیمارانی که تمام دندان های خود را از دست داده اند .
  • ساخت روکش های مصنوعی برای کانتور دندان های از دست رفته بیماران
  • ساخت انواع پلاک های ارتودنسی و فک ودهان وصورت بیماران

 

چه کسانی رشته دانشگاهی ساخت پروتزهای دندانی را انتخاب می کنند ؟

واقع گرا : این مورد یکی از ویژگی های مهم در این رشته بشمار می آید. زیرا این نوع مشاغل دارای فعالیت هایی هستند که افراد با دنیای واقعی، ماشین و مواد سر و کار دارند. بنابراین توجه به خصوصیات واقع گرایانه ضروری است .

جستجوگر : افرادی باید به دنبال این شغل باشند که درگیر ایده‌هایی همراه با اندیشه و تفکرهستند. در واقع برای اینکه در این کار موفق باشید همواره باید جستجوگر بهترین تکنیک ها و بهترین فرآیند باشید تا بتوانید پیشرفت نمایید. جستجوی  ذهنی برای این شغل در کشف علائم و حل مسائل کمک کننده می باشد.

اجتماعی بودن : فردی که این رشته و شغل را انتخاب می کند همواره باید در ارتباط با دیگران باشد. از بیمار گرفته تا پزشک و موارد دیگر. ارتباط با افراد محیط کار و آموزش افراد برای ساخت پروتز نیز از ارتباطات دیگر بشمار می آید. بنابراین رفتار اجتماعی مناسب و ارتباطات خوب از ملزومات این شغل بشمار می آید.

توانایی‌ ها و مهارت های رشته دانشگاهی ساخت پروتزهای درمانی چیست ؟

  1. ۱-داشتن قدرت و توانایی جسمی مناسب : یک تکنسین پروتز همواره با دستان خود کار نموده و گاهی لازم است که آن ها را برای مدت طولانی ثابت نگه دارد .
  2. ۲-به جزئیات توجه داشته باشد: یک متخصص پروتز باید توجه و دقت کامل به نسخه دندان‌پزشک و قالب گیری انجام شده داشته باشد.
  3. ۳-بتواند زمان را مدیریت کند : کسانی که کارشان به پروتز دندان رسیده است یا دندان هایشان به شدت آسیب دیده و یا از بین رفته است. بنابراین به شدت به زمان حساس هستند. بنابراین متخصصان این رشته باید کار را به موقع تحویل داده تا بیمار اذیت نشود.
  4. ۴-مهارت تفکر بالایی داشته باشد : در زمان روبه رو شدن با مشکلات کاری قبل از اینکه بتوان آن را حل نمود، ابتدا باید فکر کرد و راه حل های مختلف را بررسی نمود و سپس بهترین راه و روش برای درمان یا ساخت پروتز را پیشنهاد نمود.
  5. ۵-از مهارت های مهم دیگر خوب گوش دادن است : یک متخصص پروتز باید بتواند آنچه دیگران از جمله بیماران و دندان پزشکان به او می گویند را خوب گوش کند تا به‌درستی متوجه نیازهای بیماران شود.
  6. ۶-بتواند نسخه پزشک را متوجه شود : یک متخصص پروتز باید بتواند مستندات کتبی و همچنین دستورالعمل‌ها و نسخه های مربوط به دندان‌پزشکان را به‌خوبی خوانده و متوجه شود.
  7. ۷-مهارت های اجتماعی داشته باشد : زیرا در محیط کار و انجام بسیاری از پروژه ها نیاز به کار گروهی بوده و فارغ التحصیل رشته ساخت پروتزهای دندانی باید مهارت های اجتماعی خوبی در ارتباطات داشته باشند.

ادامه تحصیل رشته دانشگاهی پروتزهای دندانی چگونه است ؟

این رشته دانشگاهی در کشور ما ایران تنها تا مقطع کارشناسی ارائه می شود اما علاقه‌مندان و دانشجویانی که دارای مدرک کارشناسی این رشته هستند می توانند برای ادامه تحصیل سراغ رشته های دانشگاهی دیگر بروند و یا تحصیلات خود را در خارج از کشور ادامه دهند. پذیرش این رشته تحصیلی در بسیاری از کشور های خارجی با نام Dental Laboratory صورت می گیرد.Technician

رشته ساخت پروتزهای دندانی یکی از بهترین و پردرآمد ترین رشته های تحصیلی در کشور هایی مانند : ترکیه،  قزاقستان و کشورهای اروپایی بشمار می آید.توجه داشته باشید که هزینه ی تحصیل در رشته دانشگاهی ساخت پروتزهای دندانی در دانشگاه های اروپایی ممکن است از رشته ی دندان‌پزشکی هم بیشتر باشد و یک رشته ی تحصیلی لوکس به‌حساب می آید. در کشور ما ایران امکانات ادامه تحصیل برای این رشته هنوز فراهم نشده است و به دلیل نوپا بودن مقداری ناشناخته و مظلوم واقع شده است. در کشور همسایه یعنی ترکیه ؛ امکان ادامۀ تحصیل در دکترای مواد دندانی که از گرایش های این رشته است برای علاقه‌مندان فراهم شده است .

دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی ساخت پروتزهای دندانی چیست ؟

دروس پایه : فیزیک، بیوشیمی نظری، بافت‌شناسی نظری و عملی، میکروب‌شناسی نظری و عملی، آناتومی عمومی نظری و عملی، ارتودنسی نظری و عملی، استاتیک نظری و عملی، اکلوژن نظری و عملی، لابراتوار اختصاصی، آناتومی دندان نظری و عملی، پروتز کامل نظری و عملی، بهداشت خانواده .

دروس تخصصی: جنین شناسی، آسیب شناسی، بافت شناسی، بهداشت حرفه ای، تشریح فک و صورت، رایانه و سیستم های اطلاع رسانی، فیزیک پزشکی، میکروب شناسی و کنترل عفونت، ابزار شناسی و تکنولوژی دندان سازی، ارتودنسی نظری، ارتودنسی عملی، پروتز ثابت نظری، پروتز ثابت عملی، پروتز متحرک کامل نظری، پروتز متحرک کامل عملی، پروتز متحرک پاراسیل نظری، پروتز متحرک پاراسیل عملی، اکلوژن نظری، اکلوژن عملی، زیبایی نظری، زیبایی عملی، آناتومی و مورفولوژی دندان نظری، آناتومی و مورفولوژی دندان عملی، مواد دندان نظری، ایمپلنت نظری، ایمپلنت عملی، اتچمنت نظری، اتچمنت عملی، پروتزهای ماگزیلوفشیال نظری، پروتزهای ماگزیلوفشیال عملی، سمینار، زبان تخصصی، اصول حسابداری، آمار و روش تحقیق، مبانی مدیریت، روش های یاددهی و یادگیری، انبارداری،کارآموزی.

دانش مورد نیاز برای رشته دانشگاهی ساخت پروتز های دندانی چیست ؟

۱)پزشکی و دندانپزشکی، ۲) خدمات خصوصی و مشتری (تشخیص نیاز مشتری و ارزیابی میزان رضایت مشتری ۳)شیمی(علم اجزای سازنده شیمیایی، ساختار و خاصیت مواد است و متخصص برای ساخت پروتزهای دندانی باید با آن آشنایی داشته باشد.۴) روانشناسی ( بررسی علایق و شخصیت، کاهش استرس بیمار) ۵) زبان انگلیسی : این علم همواره در حال پیشرفت بوده و یک متخصص با تسلط بر زبان انگلیسی می تواند از جدیدترین متد در سراسر کشور آگاهی بیابد.

 

دانشگاه های رشته دانشگاهی ساخت پروتز های دندانی کدامند ؟

معرفی دانشگاه های ایران

دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، دانشگاه علوم پزشکی اراک، دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس، دانشگاه علوم پزشکی کاشان و….

معرفی دانشگاه های خارج از کشور

  • دانشگاه میشیگان
  • دانشگاه کالیفرنیا
  • دانشگاه سانفرانسیسکو
  • دانشگاه کارولینای شمالی
  • دانشگاه هاروارد
  • کالج کینگ لندن
  • دانشگاه واشینگتن
  • دانشگاه پنسیلوانیا

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی ساخت پروتزهای درمانی:

فارغ‌التحصیلان رشته ساخت پروتزهای دندانی بیشتر در لابراتوار های مخصوص دندان‌سازی برای تولید اعضای مصنوعی دندان می توانند مشغول به کار شوند. آینده شغلی و بازار کار رشته دانشگاهی ساخت پروتزهای دندانی بسیار خوب پیش بینی می شود. زیرا این شغل امکان کار خصوصی را دارا می باشد و از طرفی پذیرش در این رشته سخت بوده و اشباع نشده است .بازار کار رشته ساخت پروتزهای دندانی تا حد زیادی نیز به مهارت هایی که شخص پیدا نموده است بستگی دارد. هرچه مهارت و توانایی ها و تجربه فرد بالاتر باشد لابراتوار ها بیشتر تمایل به استخدام این افراد را دارند.

پس از مدتی کار در مراکز دیگران، متخصصین این رشته می توانند اقدام به تأسیس مرکز شخصی خود نموده و به کسب درآمد مشغول شوند. در کل می توان گفت که فارغ التحصیلان رشته ساخت پروتزهای دندانی از موقعیت های شغلی خوبی برخوردار بوده و می توانند برحسب علاقه خود مشغول به درآمدزایی شوند .

معایب و مزایای رشته دانشگاهی ساخت پروتزهای دندانی چیست ؟

مزایای رشته ساخت پروتزهای دندانی چیست ؟

  • در مقایسه با رشته های دیگر نظیر انواع مهندسی ها درآمد نسبتاً بالایی داراست .
  • بازار کار این رشته هنوز اشباع نشده است .
  • رشته ای جدید است که امکان پیشرفت آن بسیار بالاست .
  • به دلیل ارتباط با زیبایی افراد همیشه لازم و ضروری و پر کاربرد است .

معایب رشته ساخت پروتزهای دندانی چیست ؟

  • رقابت زیاد در قبولی
  • امکان ادامه تحصیل در گرایش مرتبط و اصلی این رشته در داخل ایران هنوز فراهم نشده است .

درآمد رشته دانشگاهی ساخت پروتزهای دندانی چگونه است ؟

درآمد رشته ساخت پروتزهای دندانی بسیار خوب می باشد. در واقع مهم است که شخص در کجا مشغول به کار می شود. اگر مهارت و تجربه بالایی داشته باشد، می تواند در لابراتوارهای معروف و بزرگ شاغل شده و درآمد و حقوق بالایی به دست آورد. اگر هم سرمایه خوبی داشته باشد می تواند مرکز خصوصی خود را تأسیس نموده و اگر ارتباطات خوبی با دندان‌پزشکان داشته باشد می تواند درآمد خوبی کسب نماید .

سخن آخر

انتخاب رشته دانشگاهی در واقع یکی از سرنوشت ساز ترین انتخابات زندگی هر فرد بشمار می آید. برای انتخاب رشته مناسب باید ابتدا علایق و استعداد های شخصی خود را بشناسید و سپس به دنبال رشته ای باشید که بازار کار و آینده شغلی خوبی نیز داشته باشد. بی شک بسیاری از افراد برای این ادامه تحصیل می دهند که رشته ای را به صورت حرفه ای بیاموزند و سپس با استفاده از آن رشته بتوانند وارد بازار کار شوند. بسیاری از رشته های تحصیلی ممکن است علاقه‌مندان زیادی داشته باشند اما متأسفانه بازار کار خوبی برای آن‌ها وجود نداشته باشد. نکته مهم دیگر در انتخاب رشته تحصیلی، مناسب بودن آن با روحیات فرد است. وقتی که رشته ای همه موارد بالا را داشته باشد اما با روحیات شما سازگار نباشد نمی توانید از تحصیل و اشتغال در آن رشته لذت ببرید .