شیوه های شفاف سازی ذهن و خارج کردن آن از افکار منفی

آيا مي‌دانيد که در طي روز، چقدر افکار منفي به ذهنتان خطور مي‌کند و آرامش و شادي را از شما سلب مي‌کند؟ آيا مي‌دانيد که به هر چه بينديشيد و به آن وسعت بدهيد، همان در زندگي تان واقعيت پيدا مي‌کند؟ وقتي شما خود را از پيش بازنده قلمداد کنيد، وقتي مي‌گوييد مي‌دانم که نتيجۀ خوبي در آزمون سراسري نمي‌آورم، وقتي قبل از ورود به کلاس درس، به خود تلقين مي‌کنيد که درس سخت است و شما آن را نمي‌فهميد، وقتي قبل از زدن تست‌هاي يک درس، آن را سخت تصور مي‌کنيد و مي‌گوييد که اين بار هم درصد خوبي را کسب نخواهيد کرد، در واقع، شما خود را در دريايي از افکار منفي غرق کرده‌ايد.

بايد بدانيد، همان طور که مي‌توان روي نوار ضبط شده صداي جديدي را ضبط کرد، تجربه و احساس ضبط شده در بخش خاکستري مغز هم قابل اصلاح است و مي‌توان آن را تغيير داد؛ پس گذشته را مي‌توان تغيير داد، اصلاحش کرد و جايش را با انديشۀ نو پر نمود.

هر گاه ديديد که احساس نامطلوبي را تجربه مي‌کنيد، روي آن تمرکز نکنيد؛ حتي فکر کردن روي بيرون راندن افکار منفي، به نوعي تمرکز کردن روي آن است، و حتي اگر بتوانيد اين انديشه‌ها را از وجود خود بيرون بريزيد، چه بسا انديشه‌هاي منفي جديدي جاي انديشه‌هاي قبلي را بگيرد؛ زيرا فضاي ذهني گذشته، هنوز منفي است؛ بنابراين، به جاي آن، به سراغ تصورات مثبت برويد و ذهنتان را با خاطرات و تصاوير مطلوب و مثبت پرکنيد؛ در اين صورت، احساسات منفي از بين خواهند رفت.

در اين راستا توجه به موارد زير مي‌تواند ياور شما باشد تا احساسات منفي کمتري را تجربه کنيد:

۱- براي چند روز، افکار مزاحم را يادداشت کنيد تا متوجه شويد که فقط يادداشت کردن اين افکار، تا حد زيادي از حجم آنها کم خواهد کرد و احساس بهتري پيدا مي‌کنيد. به طور کلي، چيزي به نام احساس منفي و مثبت وجود ندارد و اين ما هستيم که با پذيرش افکار منفي يا مثبت، آنها را خلق مي‌کنيم.

۲- در مقابل هر فکر منفي، يک فکر مثبت معادل بيابيد تا به کمک آن بتوانيد با افکار منفي خود مقابله کنيد؛ براي مثال، اگر شما در درس رياضي ضعيف هستيد، در عوض، در درس عربي نتايج خوبي را کسب مي‌کنيد و دبيرتان از شما راضي است؛ يا اگر در مدرسه دانش‌آموز چندان موفقي نيستيد، در عوض در ورزش يا آشپزي، فردي ماهر و توانمند هستيد.

۳- اگر عادت داريد که دايم روي کمبودها و نقاط ضعف خود تاکيد کنيد، حتماً اين عادت را کنار بگذاريد و به جنبه‌هاي مثبت خود (که بدون شک، کم هم نيست) فکر کنيد.

۴ -هنگامي که بيش از حد از خود انتقاد مي‌کنيد، دربارۀ يک نکته، يک حرکت يا رفتار مثبت خود فکر کنيد و آن را براي خود بازگو کنيد.

۵ -هر روز، چند کار يا رفتاري را که انجام داده‌ايد و موجب رضايت و شادماني خاطرتان شده است، روي کاغذ بنويسيد.

۶ -هنگام انجام يک کار، هدفتان تنها انجام آن کار باشد و انتظار نداشته باشيد که کامل و بي نقص آن را به پايان برسانيد. گاهي بعضي از افراد، رسيدن به حد کمال را تبديل به مانعي بزرگ براي زندگي خود مي‌کنند و در نتيجه کاري را انجام نمي‌دهند و در واقع، زندگي خود را متوقف مي‌کنند؛ در صورتي که بايد نقاط مثبت را ديد و کار را انجام داد و از آن لذت برد.

۷- بروز اشتباهات را فرصتي براي يادگيري بدانيد و هميشه به خود بگوييد که هر کسي ممکن است اشتباه کند، و از اشتباه کردن نهراسيد و خود را به خاطر اشتباهاتتان سرزنش نکنيد.

۸ -به ياد داشته باشيد که هر يک از ما، نمونۀ بي‌همتايي در آفرينش الهي  با استعداد‌هاي خودمان هستيم؛ بنابراين، آنچه را که مي‌توانيد، تغيير دهيد، و آنچه را که نمي‌توانيد، مشخص کنيد و سعي کنيد از آنچه که هستيد، لذت ببريد و با آن سازگار شويد.

۹-ورزش کنيد. با ورزش کردن، از استرس رهايي مي‌يابيد و سالم‌تر و شاداب‌تر خواهيد بود.

۱۰ -سعي کنيد که در گفتار و برخوردهاي روزانۀ خود، از کلمات و جملات مثبت استفاده کنيد؛ مثلاً در ملاقات با ديگران، به جاي استفاده از عبارت «خسته نباشيد»، که داراي بار منفي و القاي حس خستگي است، بگوييد: «خدا قوت !» يا «پُرتوان باشيد» يا «شاد باشيد».

۱۱ -از ميان اهداف خود، هدفي را انتخاب کنيد که اميد بيشتري براي رسيدن به آن هدف و موفقيت در آن داريد و در تلاش براي تحقق آن، تاييد يا تکذيب ديگران، هرگز برايتان مهم نباشد.

۱۲- از چشم و هم چشمي و حسادت، که باعث ايجاد افکار منفي مي‌شود، دوري کنيد و سعي کنيد که روش زندگي خود را خودتان انتخاب کنيد.

۱۳-اجازه ندهيد که مسايل کوچک، شما را آشفته کنند. براي رسيدن به هدف خود، پايدار و مقاوم باشيد. بي‌شک، در اين راه با موانعي روبرو مي‌شويد؛ پس به سرانجام و پاداش تلاشتان فکر کنيد و از ناخرسندي، به خاطر مسايل کم اهميت، دوري کنيد.

۱۴-مشکلات و سختي‌هاي زندگي‌تان را لعنت نکنيد و مدام با آه و ناله از آنها سخن نگوييد و به جاي انجام اين کار، مشکلات را به منزلۀ مسايلي ببينيد که با تدبيرتان تا حد زيادي مي‌توانيد به حل آنها همت بگماريد. اين فکر را که «دنيا سرشار از مشکل است» به دور بريزيد و در عوض، هر گاه موقعيت نامطلوب يا مساله ناخوشايندي در زندگي‌تان پيش آمد، به دنبال يافتن راه‌هاي مثبت و طلايي براي حل آن مسايل باشيد. به کار بردن اين روش، باعث ايجاد رضايت در شما و حل شدن مسايل زندگي‌تان به گونه‌اي مثبت و دلپذير خواهد شد.

۱۵ -ساده‌ترين راه حل افراد در اين مواقع ، کنترل تنفس است که به شما آرامش مي‌دهد و سبب ارتباط شما با زمان حال و طبيعت پيرامونتان مي‌شود. هنگامي که ذهن ما به افکار منفي مي پردازد، کنترل ذهن مشکل است، ولي، با اين حال، ما بايد آرامش خودمان را حفظ کنيم؛ چون در اين زمان، بيش از هر وقت ديگري، به آرامش ذهني و بدني احتياج داريم.

۱۶- براي تخليۀ انرژي دروني بدن، هنگامي که افکار منفي به سراغ ما مي‌آيند، پرداختن به ورزش‌هاي چون: دوچرخه سواري، شنا، يوگا، پياده روي سريع، دويدن، و بازي با کودکان مي‌تواند مؤثر باشد.

۱۷ -گاهي اوقات، تمام چيزي که براي داشتن يک حس خوب نياز داريد، يک لبخند است. تمرين کنيد، حتي زماني که احساس خاصي نداريد، صورتتان حالتي شاد داشته باشد.

۱۸ -اگر مي‌خواهيد تغيير مثبتي در زندگي‌تان ايجاد کنيد، همين حالا شروع کنيد. پشت‌ گوش انداختن انجام هر کار، فرصت کافي براي بهانه آوردن در اختيارتان قرار مي‌دهد؛ پس در اولين فرصت ممکن شروع کنيد.

۱۹ -حتي اگر در حال کنار آمدن با اندوه از دست دادن يکي از عزيزانتان هستيد، به ياد داشته باشيد که با گذر زمان، احساس بهتري خواهيد داشت. شايد هميشه بابت اين فقدان غمگين شويد، اما با گذر زمان، تحمل آن برايتان آسان‌تر خواهد شد. هر روز به خودتان يادآوري کنيد که اين شرايط بد، زودگذر است.

 

۲۰-حتي فکر کردن روي بيرون راندن افکار منفي، به نوعي تمرکز کردن روي آن است، و حتي اگر بتوانيد اين انديشه‌ها را از وجود خود بيرون بريزيد، چه بسا انديشه‌هاي منفي جديدي جاي انديشه‌هاي قبلي را بگيرد؛ زيرا فضاي ذهني گذشته، هنوز منفي است.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *