آمادگی برای امتحانات نهائی ۱۴۰۰

 

آشنایی با نحوه آمادگی در امتحانات نهائی ۱۴۰۰

امسال دانش‌آموزان سال دوازدهم، بعد از يک سال و نيم آموزش غيرحضوري و آزمون‌هاي آنلاین و غيرحضوري، بايد خرداد ماه در يک آزمون حضوري مهم به نام آزمون نهايي شرکت کنند. برخي از دانش‌آموزان در اين دوران قرنطينه، که شرايط آموزش با دوران قبل از آن کاملاً متفاوت بوده است، آن گونه که بايد از وقت خود بهره نبرده‌اند. بايد قبول کرد که مدت زمان طولانی مطاله و یادگیری در منزل و عدم شرکت در کلاس‌هاي حضوري و امتحانات کتبي حضوري، کار مطالعه و درس خواندن را سخت و دشوار مي‌کند؛ حتي برخي از دانش‌آموزان دوازدهم، نگران شرکت در يک آزمون کتبي هستند و مي‌گويند مطمين نيستند که بتوانند دانش خود را در جلسۀ آزمون  به صورت جامع و کامل مکتوب کنند.

از همين رو، در ادامه، هشت روش براي مطالعه و درس خواندن راحت‌تر و بهينه‌تر در دوران کرونا و تحت قرنطينه خانگي را، که می تواند موفقیت شما را به همراه داشته باشد آورده شده است:

۱-جايي ثابت براي درس خواندن پيدا کنيد

در صورت امکان، گوشه‌اي خاص و ترجيحاً ساکت و خلوت را براي خود انتخاب کنيد و همه وسايل لازم براي درس خواندن را اطراف خود بگذاريد. در صورت امکان، اين مکان را ثابت نگه داريد و فراموش نکنيد که هميشه گوشۀ دنج خود را مرتب نگه داريد. نظم محل درس خواندن هم تمرکز شما را بالا مي‌برد. توجه داشته باشيد که هنگام درس خواندن بايد پشت صندلي بنشينيد؛ يا  اگر روي زمين مي‌نشينيد، حالت لم داده يا خوابيده نداشته باشيد. همچنين در حين درس خواندن، از گوش دادن به موسيقي  يا تماشاي  تلويزيون پرهيز کنيد؛ چون براي يک درس خواندن عميق، نياز به شش دانگ حواس خود داريد.

۲-برنامه‌ريزي کنيد

درس‌ها و موضوعات مختلف، سطح تمرکز متفاوتي مي‌طلبند؛ پس بايد با دقت، براي هر درس، از پيش برنامه‌ريزي کنيد و هر کدام را در زمان درستي مطالعه کنيد.

۳-نزديک به واقعيت هدف‌گذاري کنيد

اهدافي را براي درس خواندن خود در نظر بگيريد که بتوانيد به آنها  دست پيدا کنيد. اگر شما درسي را تا کنون به خوبي مطالعه نکرده‌ايد، نمي‌توانيد چند ساعت متوالي آن را بخوانيد، و اگر هم اين کار را انجام دهيد، نتيجۀ چنداني از مطالعۀ خود نخواهيد گرفت. همچنين انتظار نداشته باشيد که بار اول همۀ نکته‌ها را متوجه شويد و کاملاً به هر مبحث مسلط گرديد. مباحث درسي را (به خصوص آنچه را که براي شما دشوار است) به بخش‌هاي کوچکتر قسمت کنيد و در بين هر بخش، استراحت کوتاهي داشته باشيد. يادتان نرود که سنگ بزرگ، نشانه نزدن است!

۴-نگران نباشيد

حتي اگر بخش قابل توجهي از يک کتاب درسي را هنوز نخوانده‌ايد، باز هم نگران نشويد. نگراني، کيفيت کار شما را تحت تاثير قرار مي‌دهد و تمرکز شما را از بين مي‌برد. بدون شک، خواندن دقيق و بدون نگراني سه مبحث از پنج مبحث درسي، بهتر از آن است که به خاطر نگراني و عدم تمرکز، سراغ هيچ يک  از مباحث نرويد يا همۀ مباحث را به صورت سرسري و  سطحي بخوانيد؛ در ضمن، توجه داشته باشيد که همۀ دانش‌آموزان، در سال تحصيلي حاضر، شرايطي مشابه شرايط شما را داشته‌اند و شما تنها فردي نيستيد که به صورت آنلاین درس خوانده‌ايد و بايد در آزمون حضوري شرکت کنيد.

۵-قلم و کاغذ را فراموش نکنيد 

شما قرار است که در يک آزمون تشريحي  کتبي شرکت کنيد؛ پس حتماً هنگام حل تمرين‌ها، از قلم و کاغذ استفاده کنيد و آنها را به طور ذهني حل نکنيد. همچنين براي درس‌هايي مثل: معارف اسلامي، فارسي، عربي، تاريخ، جغرافيا و … حتماً از نمونه سوالات امتحان نهائی سالهای قبل استفاده کنید و بعبارت دیگراز خود امتحان کتبي بگيريد و پاسخ سؤال‌ها را بنويسيد و در انتها پاسخ‌هاي خود را با جواب‌هاي صحيح تطبيق دهيد تا از درستي و کامل بودن پاسخ‌ها مطمين شويد. با آزمون گرفتن از خود، مي‌توانيد زمان خود را نيز  تنظيم کنيد و ببينيد که چه مدت براي هر سؤال صرف خواهيد کرد تا در امتحان اصلي وقت کم نياوريد.

۶-مطالعه را براي شب امتحان نگذاريد

سال‌هاي گذشته در کلاس‌هاي درس حضوري، دبيران، با پرسش‌هاي شفاهي و امتحانات کتبي متعدد، به دانش‌آموزان  براي کسب آمادگي علمي لازم در امتحانات، ياري مي‌رساندند، اما در دوران قرنطينه، به خاطر کوتاه بودن زمان کلاس و ويژگي‌هاي خاص کلاس درس آنلاین، اين پرسش‌ها کاهش يافته يا به صورت کتبي نبوده است و در واقع مسؤوليت مطالعه دروس، بيشتر بر عهده خود دانش‌آموزان است. توجه داشته باشيد که ماندن در خانه، شما را فريب ندهد و تصور نکنيد که هنوز فرصت باقي است و مي‌توانيد بعداً مطالعه کنيد؛ زيرا ناگاه به خود مي‌آييد و مي‌بينيد که شب امتحان شده است و شما  هنوز به مباحث کتاب درسي خود کاملاً مسلط نيستيد؛ پس از همين امروز، با يک برنامه‌ريزي دقيق و منطقي، به سراغ درس‌ها برويد.

۷-به خودتان پاداش بدهيد

اگر موفق شديد تمرکزخودرا براي مدتي که در نظر داشتيد حفظ کنيد و بازدهي خوبي داشتيد، حتماً به خودتان پاداش بدهيد. اين پاداش مي‌تواند تماشاي قسمتي از سريال محبوب شما ، چرتي کوتاه و … باشد. پاداش باعث مي‌شود تا رفتارهاي مثبت شما سريع‌تر و بهتر تبديل به عادت شوند و به بيشتر شدن تمرکزخود در حين درس خواندن کمک کند.

۸-مواظب سلامت خودتان باشيد

همه قبول داريم که مطالعه و امتحان دادن در حالت بيماري، بسيار سخت است. اين  شما هستيد که در ايام باقي مانده تا امتحانات و در روزهاي امتحان، بايد بيش از قبل، پروتکل‌هاي بهداشتي را رعايت کنيد تا خداي نکرده، گرفتار بيماري کوويد ۱۹ نشويد.

سرجلسۀ آزمون

خودکار آبي اضافه، دستمال کاغذي و ماسک اضافه با خود برداريد، اما از بردن وسايل غيرضرور، که اطراف شما را شلوغ و ذهن شما را پراکنده مي‌کند، خودداري کنيد. با آرامش و نام خدا، آزمون خود را شروع کنيد و بعد از يک نگاه کلي به برگۀ امتحان، ذهن خود را تنها روي يک سؤال متمرکز کنيد و به آن پاسخ دهيد و سپس سراغ سؤال‌هاي بعدي برويد. اينکه سؤال‌ها را نيمه کاره رها کنيد و مدام از يک سؤال به سراغ سؤال ديگر برويد، بدترين کار ممکن است. پاسخ‌هاي خود را قبل از ارسال بررسي کنيد و مطمين شويد که هر پاسخ، به نظر خودشما کامل و جامع باشد. دقيق بودن پاسخ‌هاي خود و همچنين املا و دستور زبان آنها را بررسي کنيد.

 

 

 شما قرار است که در يک آزمون تشريحي  کتبي شرکت کنيد؛ پس حتماً هنگام حل تمرين‌ها، از قلم و کاغذ استفاده کنيد و آنها را به طور ذهني حل نکنيد. همچنين براي درس‌هايي مثل: معارف اسلامي، فارسي، عربي، تاريخ، جغرافيا و … حتماً از نمونه سوالات امتحان نهائی سالهای قبل استفاده کنید و بعبارت دیگرازخود امتحان کتبي بگيريد و پاسخ سؤال‌ها را بنويسيد و در انتها پاسخ‌هاي خود را با جواب‌هاي صحيح تطبيق دهيد

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =