جزييات آزمون سراسري سال ۱۴۰۲ به زودي اعلام مي‌شود/سوابق تحصيلي در آزمون سال اينده تأثير قطعي دارد

 

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور برخی تغییرات آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ را با توجه به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان سنجش، دکتر عبدالرسول پورعباس در نشست شورای مدیران سازمان سنجش، گفت: نخستین قانون حذف کنکور در سال ۱۳۸۴ مطرح شد و در مجموع در سال‌های بعد ۳ قانون در این باره تصویب شده که همگی بر سوابق تحصیلی و توانمندی آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات کشوری استاندارد برای ایجاد سابقه تحصیلی متکی است.

وی با بیان اینکه با این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تحول اساسی در آزمون سراسری از سال ۱۴۰۲ آغاز می‌شود، گفت: در این سال دروس عمومی در آزمون سراسری حذف و به سوابق تحصیلی منتقل می‌شود. آزمون اختصاصی شامل دروس اختصاصی ۵ گروه آزمایشی ۲ بار در سال برگزار شده و نتایج آن به مدت ۲ سال نیز اعتبار خواهد داشت.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: پذیرش در دانشگاه‌ها به دو صورت انجام می‌شود که در روش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی ۸۰ تا ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را شامل می‌شود و مبنا منحصراً معدل و سوابق تحصیلی داوطلبان است. در روش دوم پذیرش بر مبنای آزمون و سوابق استاندارد در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۵ درصد ظرفیت را در بر می‌گیرد که این پذیرش بر مبنای ۴۰ درصد سابقه تحصیلی سال دوازدهم با تأثیر قطعی است که این سوابق بر اساس ۱۰ درسی که آزمون آن به صورت استاندارد کشوری برگزار شده و هر یک ضرایب خاص خود را دارد محاسبه شده و ۶۰ درصد نیز نمره آزمون سراسری خواهد بود.

پورعباس با اشاره به تفاوت تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال جاری و سال آینده گفت: در سال جاری معدل اثر مثبت دارد و به عبارتی نمره آزمون سراسری را پایین نمی‌آورد ولی معدل داوطلب می‌تواند نمره نهایی را بالا ببرد. در سال آینده نمره آزمون تحت تأثیر سوابق قرار گرفته و می‌تواند نمره نهایی را بالا یا پایین بیاورد و اثر قطعی دارد.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ نمره آزمون و سوابق تحصیلی نمره کل را می‌سازد و تأثیر سوابق می‌تواند باعث بالا رفتن یا پایین آمدن شانس قبولی شود و داوطلبان باید به سوابق تحصیلی و نمره آزمون سراسری توجه داشته باشند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال‌های آینده گفت: در سال ۱۴۰۲ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال دوازدهم ۴۰ درصد، در سال ۱۴۰۳ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال دوازدهم ۵۰ درصد، در سال ۱۴۰۴ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال‌های یازدهم و دوازدهم ۶۰ درصد و در سال ۱۴۰۵ تأثیر قطعی سابقه تحصیلی بر مبنای نمرات سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم ۶۰ درصد خواهد بود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مورد برخی تغییرات در آزمون سال ۱۴۰۲، گفت: زیرگروه‌ها در سال آینده حذف می‌شود و داوطلبان بر مبنای یک نمره تعیین رشته می‌کنند و ضرایب، وزن و بودجه‌بندی تمامی دروس آزمون تخصصی  با تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تا شهریور ماه فرصت اطلاع رسانی درباره جزئیات کنکور ۱۴۰۲ وجود دارد، گفت: بررسی‌های کارشناسی برای ارائه پیشنهاد جزئیات اجرایی برگزاری آزمون سراسری ۱۴۰۲ در حال انجام است و موارد لازم پس از تصویب در شورای سنجش و پذیرش دانشجو اعلام خواهد شد.

گفتنی است، در جلسه روز سه‌شنبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس جمهور، سیاست‌های آموزشی و نیز سنجش و پذیرش، با هدف تأمین عدالت آموزشی در راستای ایجاد فرصت برابر برای دانش‌آموزان مناطق محروم در ورود به دانشگاه و به ویژه رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی بررسی و به تصویب نهایی رسید.

روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + شش =