چگونه خلاصه نویسی کنیم؟

 

چگونه خلاصه نويسي کنيم ؟

اولین مطلب درخلاصه‌ نويسي این است که از دو دفتر کلاسور یکی برای دروس عمومی ودیگری برای دروس اختصاصی استفاده کنید.
مطلب بعد آن است که بهترین زمان برای خلاصه نویسی ،پس از تسلط یافتن بر موضوع درسی است که خوانده اید .

نکته دیگر آن که ازخلاصه ‌نويسي در برگه‌هاي پراکنده و بدون صحافي خودداري نماييد چرا که با گذر زمان حجم يادداشت‌ها افزايش پیداکرده و ترتيب آنها به هم خواهد خورد که يافتن و مرتب نمودن آنها زمان و انرژي زيادي مي‌طلبد و کاري خسته کننده خواهد بود.

دلایل خلاصه نویسی:

  • دقت درمطالعه که در عميق تر کردن يادگيري مؤثر است.
  •  حجم و زمان مرور کاهش یافته و امکان مرورهاي مختلف را به شکل سريع فراهم مي ‌کند .
  • اگر به شيوه صحيح انجام گيرد به هنگام مرور باعث تداعی مطلب خوانده شده خواهد شد.
  • اين امکان را فراهم مي‌کند که تمام مطالب و مباحث مرتبط با يک موضوع را که در کتاب درسي، ومنابع دیگربه صورت پراکنده آمده است را در يک جا جمع ‌آوري کرده و از پراکنده خواني جلوگيري نمود.

روش هاي مختلف خلاصه نویسی

آنچه که ما به عنوان خلاصه ‌نويسي از آن ياد مي کنيم، شامل فنون مختلف يادداشت ‌برداري، حاشيه نويسي، خط کشي زير جملات و نکات کلیدی، دسته‌ بندي و علامت‌گذاري مي‌شود.

علامت‌گذاري و خط کشي زير جملات:

علامت‌گذاري سريع ترين روش براي مطالعه فعال بوده و البته نکات مهم را نيز مشخص مي‌کند. زماني که مطلبي را مطالعه مي‌کنيد جايي که براي شما سؤال باقي مي ‌ماند و مطلب را کامل متوجه نمي ‌شويد از علامت سؤال (؟) استفاده نمائيد و کنار آن مطلب علامت بزنيد و جايي که به يک اصطلاح يا عبارت کليدي برخوردکردید دور آن خط بکشيد، پاراگراف هاي مهم را با علامت ضربدر (*) مشخص کنيد. به خاطر داشته باشید اين کار باید با مداد انجام شود و از شلوغ کردن کتاب خودداری کنید. چون موجب آشفتگی ذهنی می گردد.

حاشيه نويسي:

مولفین کتاب های درسی برای انتقال مطالب جديد و مهم به دانش آموز از مثال ها وتوضیحات زیادی استفاده می کنندتاتفهیم مطلب آسان تر شود. اولین قدم در راه خلاصه‌ نويسي اين است که کليدي‌ ترين جمله هر پاراگراف را استخراج کرده و به زبان خودتان در حاشيه کتاب يا جزوه يادداشت کنيد. همچنین می توانید هر مطلب ديگري را که مربوط به همان موضوع باشد و در جاي ديگري خوانده‌ايد را حاشيه‌نويسي کنيد. اين فرآيند به تمرکز فکر، دقت، حفظ و يادگيري شما بهتر کمک مي‌کند.

يادداشت‌ برداري:

اصلي‌ ترين نوع خلاصه ‌نويسي ،يادداشت ‌برداري است که در آن کليدي ‌ترين مفاهيم هر مطلب استخراج کرده ودر دفتر کلاسور خود یادداشت می کنید.ضمنا این مطلب بايد حجمي بسيار کمتر از آنچه که در متن اصلي موجود است داشته باشد. به بيان ساده يادداشت ‌ها بايد مفيد اما مختصر باشند. دقت داشته باشيد يادداشت‌ برداري شما بايد شامل تمام نکات اصلي و کليدي متن باشد تا شما را بي ‌نياز از مراجعه ‌هاي بعدي به مطلب بنمايد.

بهترين روش براي يادداشت ‌برداري آن چيزي است که ازآن به «درخت حافظه»، «شبکه مغزي»، «طرح سازماني» و «نقشه ذهني» يا (MIND MAP) یاد می شود که دربه خاطر سپاري مطالب کمک فراواني مي‌کند.

دسته‌ بندي:

يکي ديگر ازروش‌ هاي خلاصه‌ نويسي ،دسته‌بندي است. اين روش براي مباحثي که شامل دسته ‌ها و طبقه‌ بندي‌ هاي مختلف مي ‌باشند، بسيار مفيد است مانند تاريخ ادبيات و يا احاديث درس دين ‌و زندگي. روش کار نيز به اين صورت است که مطالب مختلفي که بتوان در يک طبقه قرار داد را يک جا نوشته و دسته‌ بندي نمود.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 8 =